RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NAF: - Nye biler kan bli 80.000 kroner dyrere fra nyttår


Inger Elisabeth-Sagedal i NAF frykter at nye biler kan bli 80.000 kroner dyrere på grunn av ny måte å regne ut bilene CO2-utslipp.
Inger Elisabeth-Sagedal i NAF frykter at nye biler kan bli 80.000 kroner dyrere på grunn av ny måte å regne ut bilene CO2-utslipp.
Sist oppdatert:
NAF frykter at regjeringen er i ferd med å gjøre noe dumt.

Tirsdag ble revidert statsbudsjett lagt frem, uten de store nyhetene.

Og nettopp mangel på nyheter, bekymrer NAF: De ønsker nemlig å få et hint om hva som skjer med engangsavgiften på nye biler neste år. Det ligger nemlig an til dramatiske endringer.

Ifølge NAF kan prisen på nye biler øke med 20-80.000 kroner om ikke noe gjøres.

Grunnleggende endring

2019 er nemlig året hvor en helt ny måte å måle bilers forbruk og CO2-utslipp skal innføres, og Regjeringen har ikke sagt noe om hvordan de vil forholde seg til denne endringen.

Dagens test (NEDC) er kjent for å gi urealistisk lave resultater, og er ikke godt tilpasset ladbare hybrider og elbiler. Den blir derfor erstattet med den nye standarden WLTP (World Light Test Procedure), som gir tall som stemmer mer med vanlig kjøring.

I praksis betyr det forbruks- og rekkeviddetall om er omtrent 20 prosent dårligere enn de som oppgis i dag.

Standardbyttet er viktig fordi det er tallene fra disse testene som ligger til grunn når bilers engangsavgift skal beregnes. Et økt CO2-utslipp på 20 prosent, kan gi dramatiske økninger i engangsavgiften om ikke regelverket tar hensyn til endringen i testmetode.

Les også: Ladbare hybrider skuffer i ny test

Må leve i spenning frem til desember

Regjeringen sier nå bare at de vil komme tilbake med regler når statsbudsjettet legges frem i midten av oktober. På grunn av videre forhandlinger med KrF om budsjettet i Stortinget betyr det i praksis at bilbransjen ikke aner noe om hvilket avgiftsregime de underlegges før i desember.

- Vi hadde forventet at regjeringen kom med et signal på hva de nye testene betyr for bilprisene i Norge. Det gjør de ikke, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

- Vi skjønner dette er vanskelig for Frp, men dette må vi snakke om, sier Sagedal.

Flere mulige løsninger

Det er flere måter å håndtere denne overgangen på. Den ene er å si at endringen i målemetode ikke skal påvirke avgiften. Dette kan enten gjøres gjennom å endre avgiftssatsene, eller benytte en metode for å regne om utslippstall fra ny til gammel test.

Elbilenes store problem er foreløpig at det er mange flere som ønsker å kjøpe dem, enn antall biler som blir levert. Det skaper lange ventelister.

Et annet alternativ er å akseptere at engangsavgiften på nye biler skyter til himmels, og på den måte styrke incentivene for kjøp av elbiler. Det er politisk vedtatt at nær alle nye biler skal være elbiler innen 2025.

Ifølge NAF er det derimot for tidlig:

- Over 30 000 står venteliste for sin nye elbil. Da blir det feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021, sier hun.

- Vår oppfordring er klar: Gjør som Danmark som var tidlig ute for å finne en løsning slik at ny målemetode ikke skal ramme bilkjøperne, oppfordrer Sagedal.

TEST: Tesla Model 3

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere