RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Når bør du trene?

Foto: gemena communication (Illustrasjon)
Du forbrenner ikke mest om morgenen.

(SIDE2:) Det blir skrevet og sagt mye om når på døgnet du får mest utbytte av å trene. Er morgen- eller kveldstrening best?

- Tren når kroppen er klar for det, er treningsekspertenes dom.

Mer fra Side2. no: Besøk forsiden

- Individuelt
Vi spurte to personlige trenere om når på døgnet det er best å trene:

Produktmanager og personlig trener Atle Arntzen ved Elixia understreker at det er vanskelig å gi et konkret svar, fordi det kommer an på målsettingen med treningen. Men på et generelt grunnlag sier han at man skal trene når kroppen føler seg klar for det.

- Dette er svært individuelt. Noen liker å trene på morgenen, andre er ikke på hogget før i fire-femtiden på ettermiddagen. Dette er veldig forskjellig fra person til person. Uansett må man være i energibalanse, det vil si at man har spist og drukket sånn at man har noe å gå på når man trener. Har man ikke gjort det vil kvaliteten på treningen bli dårlig, sier Arntzen.

Ikke styrke før frokost
Også personlig trener Harald Hagen ved Treningshuset mener at det kommer an på treningen når det gjelder når på døgnet man bør bevege seg aktivt.

- Gjelder det aerob trening i forbindelse med fettforbrenning så mener mange erfaringsmessig at dette er best før frokost, at det da vil være mest effektivt. Men det er ingen forskning som dokumenterer dette. Likevel er det en grunn til at kroppsbyggere og fitnessentusiaster bruker samme metode i dag som på 1970-tallet; den fungerer. Hadde ikke dette fungert, ville ikke mange ha brukt denne metoden i dag. Når det gjelder styrketrening og høyintensiv intervalltrening så er det noe helt annet; dersom man trener om morgenen før frokost vil man ikke kunne yte optimalt, sier han.

Når forbrennes mest?
Arntzen mener det samme skjer med kroppen om man trener på morgenen eller kvelden.

- Mange påstår at fettforbrenningen er høyere hvis man trener før frokost, men det er ikke sånn at kroppen forbrenner mer på morgenen enn på kvelden. Hvor mye fett du forbrenner i en kondisjonsøkt er helt avhengig av intensiteten du holder, men den klassiske «kroppsbygger»-metoden der du trener lavintensiv kondisjonstrening før frokost er brukt av mange. Det er imidlertid ikke noen seriøs forskning som enstemmig konkluderer med at dette er fornuftig, for eksempel sammenlignet med trening etter at du har spist.

Han sier at du kan trene kondisjon eller styrke når som helst, og at det igjen kommer an på målsettingen med treningen.

- Det handler mest om hva man synes er behagelig. Personlig så liker jeg ikke å trene styrke tidlig på morgenen, men kondisjonstrening kan gå. Men det er min mening, sier Arntzen.

Gå for kondisen
Også Hagen har troen på kondisjonstrening hvis man velger å stå opp tildlig for å holde seg i form.

- Jeg mener at det kan være gunstig å trene lavintensiv cardiotrening om morgenen før frokost dersom hensikten er optimal fettforbrenning. Andre treningsformer vil være individuelt. Man bør trene når man kan yte mest, sier Hagen og legger til:

- Det viktigste er å finne det tidspunktet som er best for en selv, og mest hensiktsmessig med tanke på type diett man er på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere