*Nettavisen* Nyheter.

NASA har funnet nytt solsystem med muligheter for liv

Slik mener forskere det kan se ut på en av planetene som de mener det kan være liv på. Foto: (NASA)

Astronomene har funnet sju jordlignende planeter rundt en dvergstjerne. Her håper de å finne tegn til liv.

23.02.17 21:30

Aldri før har astronomene funnet en stjerne omgitt av så mange jordlignende planeter med relativt vennlig klima, skriver USA Today.

Her kan det ifølge astronomene være godt håp om å finne liv.

Klikk på bildet for å forstørre.

Astrofysiker Maria Hammerstrøm. Foto: (ESO)

- Dette er et fantastisk planetsystem – ikke bare fordi vi har funnet så mange planeter, men fordi alle er overraskende lik Jorden i størrelse, sier hovedforfatteren bak funnene, Michaël Gillion fra STAR Institute ved Université de Liège i Belgia, ifølge ESO.

Les også: - Det finnes antakelig milliarder av beboelige verdener bare i vår galakse

- Tidligere har man gjerne funnet store gassplaneter, så å finne steinplaneter på størrelsen med Jorden er veldig spennende. Vi vet fortsatt ikke om det er vann der, men at muligheten er der. Her må det flere observasjoner til med enda bedre utstyr, for eksempel med James Webb Telescope som planlegges å skytes opp i 2018 eller ESOs European Extremely Large Telescope som planlegges å stå ferdig i 2024, sier Maria Hammerstrøm til Nettavisen. Hun er norsk kontakt for European Southern Observatory (ESO) og studerer astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Planetene ble oppdaget da de passerte foran sin moderstjerne, den ultrakalde dvergstjernen kjent som TRAPPIST-1. Observasjonene ble gjort ved å benytte bakke- og romteleskoper, blant annet ESOs Very Large Telescope og NASAs Spitzer Space Telescope.

Den aller første observasjonen av dette stjernesystemet ble gjort i 2013, mens den første planeten ble observert i 2015.

Fakta

TRAPPIST-1 og de sju planetene

Nå håper man å kunne finne kjemiske signaler på levende organismer.

Tre av planetene ligger i den beboelige sonen og kan derfor ha vann på overflatene sine, skriver European Southern Observatory (ESO).

Dette øker sannsynligheten for at det kan finnes utenomjordisk liv der. Planetsystemet har både det største antallet planeter med størrelser som ligner jorden som er funnet så langt, samt det største antall planeter som kan ha flytende vann på overflaten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Illustrasjonsbilde fra European Southern Observatory viser hvordan de sju planetene som kretser rundt TRAPPIST-1 kan se ut - sammenlignet med planetene i vårt eget solsystem. Foto: Handout (AFP)

Alle de sju planetene kan inneholde flytende vann - nøkkelen til liv, men sjansen er størst på de tre planetene i den beboelige sonen, ifølge den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA.

- Oppdagelsen kan være en betydelig brikke i puslespillet for å finne beboelige planeter, steder hvor forholdene for liv er til stede, ifølge NASA.

Solsystemet er funnet rundt 40 lysår fra jorda. Dette er hva astronomene kaller eksoplaneter, solsystemer utenfor vårt eget.

Det nye solsystemet har fått navnet TRAPPIST-1, oppkalt etter Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope (TRAPPIST) i Chile.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.