NASA puster lettet ut: - Vi er trygge i 100 år til

NASA har vært bekymret for en potensiell kollisjon med denne store asteroiden siden 2004.

Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA har regnet ut at asteroiden 9942 Apophis vil passere jorden med en avstand på «bare» 32.000 kilometer. Begivenheten finner sted fredag den 13. april i 2029. Passeringen vil kunne være synlig for det blotte øyet – uten å måtte ty til teleskop eller kikkert.

Asteroiden er hele 340 meter i diameter og vil kunne forårsake enorm skade hvis den skulle kolliderer med jorden.

Denne animasjonsvideoen til NASA viser den antatte banen til asteroiden Apophis når den passerer jorden 13. april i 2029.

Tidligere har det vært knyttet spenning og engstelse til nettopp denne asteroiden. NASA-forskere var nemlig ikke helt sikre på om man kunne fullstendig utelukke en kollisjon mellom jorden og asteroiden i relativ nær framtid.

Les også: Professor med dystert budskap: – Hvis det er liv på Venus, er vi kanskje fortapt

Potensielt faretruende asteroide

Helt siden 2004 har Apophis vært ansett som den mest faretruende asteroiden som potensielt kan treffe jorden.

Først var NASA usikre på om asteroiden kunne potensielt kollidere med jorden allerede i 2029. Deretter ble denne sannsynligheten forskjøvet til år 2036, og nå senest til 2068.

Nå kan NASA bringe gode nyheter, i hvert fall for alle som lever i dag.

- Muligheten for en kollisjon i 2068 er ikke lenger innen rekkevidde, og våre beregninger viser ingen kollisjonsrisiko for de neste 100 årene, sier Davide Farnocchia ved NASA-senteret Near-Earth Object Studies (CNEOS) i en uttalelse.

Som navnet tilsier, overvåker CNEOS objekter i verdensrommet som passerer med relativ nær avstand til jorden.

- Da jeg begynte å jobbe med asteroider etter studiene, var Apophis selve toppkandidaten blant faretruende asteroider, sier Farnocchia.

Fjernes fra risiko-liste

Det antas at en kollisjon mellom jorden og Apophis ville utløst en eksplosjon tilsvarende 508 megatonn, som er 28.000 ganger kraftigere enn atombomben som ble sluppet over Hiroshima under andre verdenskrig, ifølge Sky News.

- Med støtte av nylige optiske observasjoner og ytterligere radarobservasjoner, har usikkerheten i Apophis’ bane kollapset fra hundrevis av kilometer til bare noen kilometer når det gjelder dens posisjon i 2029. Denne svært utvidede kunnskapen om dens posisjon i 2029, gir mer forståelse om dens fremtidige bevegelser, så vi kan nå fjerne Apophis fra denne risiko-listen, sier Farnocchia.