RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NASA: Solen blåste vekk Mars' atmosfære

En NASA-illustrasjon som viser hvordan en solstorm river partikler ut av Mars-atmosfæren. Nye data fra romsonden MAVEN har gitt forskerne ny innsikt i hvordan planeten mistet sin fuktige, tykke atmosfære, og NASA la fram funnene torsdag. (NASA / Reuters / NTB scanpix)
Sist oppdatert:
NASA-forskere som har gransket nye data fra Mars, mener utbrudd fra solen kan ha satt fart i ødeleggelsen av planetens atmosfære.

Forskerne mener Mars for milliarder av år siden var varm og våt, ikke ulik vår egen klode. Men den tykke atmosfæren er for lengst forsvunnet.

De nye konklusjonene er basert på data fra romsonden MAVEN, som har gått i bane rundt Mars et års tid. En rekke studier er nå publisert, og NASA la torsdag fram noen sentrale funn på en pressekonferanse.

MAVEN sjekker forekomsten av ioner i den øvre Mars-atmosfæren og måler solvinden for å finne ut hvordan gassen i atomsfæren forsvinner ut i rommet.

– Mars mister atomsfære ganske langsomt i dag, kanskje bare så lite som 100 gram per sekund globalt. Men over tid kan selv det være et betydelig tap, sier sjefforsker Bruce Jakosky i et intervju med Science. Men Jakosky legger til at forskerne sannsynligvis bare ser toppen av isfjellet.

– Tidlig i historien var hastigheten på tapet sannsynligvis mye større, og denne mekanismen kan forklare tapet av en veldig tykk, tidlig atomsfære.

Forskerne har funnet tegn som tyder på at tapet av partikler fra Mars' atomsfære skyter kraftig fart under solstormer. Jorden er beskyttet fra fenomenet på grunn av planetens magnetfelt, men Mars mistet sitt for lenge siden.

NASA: Solen blåste vekk Mars' atmosfære

NASA: - Ismengden i Antarktis øker

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum