RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Roald, Berit (SCANPIX)

Naturlig tynn - er det mulig?

Sist oppdatert:
Vektspesialist avslører knepene.

(SIDE2): I boken «How much does your soul weigh: Diet-free solutions to your food» har den amerikanske legen og vektspesialisten Dorie McCubbrey ramset opp levesettet til smale personer. Hun mener naturlig tynne personer har visse likheter når det gjelder forhold til kosthold, kropp og trening,

Les utdrag fra boken lenger ned på siden.

Norsk ernæringsfysiolog mener imidlertid at flere av tipsene ikke har noe med nåværende kroppsvekt å gjøre og dermed ikke kan være en avgjørende faktor for om man er tynn eller har noen kilo ekstra.

- Hvordan kroppssammensetning man har, kan påvirkes av flere faktorer, og for de fleste vil små endringer kunne gi gode effekter for helsen, sier ernæringsfysiolog Hanne Rustad ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) til Side2.

Her er McCubbreys teori om hvordan tynne personer klarer å holde vekten, ifølge svenske Aftonbladet.

1. VEKT: Smale personer veier seg ikke, og de fleste eier ikke engang en vekt. Spørsmålet er om tynne personer holder vekten stabil fordi de ikke er urolig for vekten?

2. KOSTHOLD: Spiser når de er sultne.

3. FRISTELSER: Smale personer spiser det de har lyst på. Det kan virke som om kroppen vet hva slags næringsemner kroppen trenger. De anstrenger seg for å få det de har lyst på til middag, selv om det krever en ekstra tur til butikken.

- Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at kroppen selv forstår hva den bør spise. Det er ikke uvanlig å oppleve at man får lyst på noe, og ofte kan dette være noe usunt som en sjokolade, chips, godteri også lignende. Dersom man i stedet bevisst velger noe annet, som et eple eller gulrot, vil dette gjøre det lettere å holde en slank linje. Dette kan være starten på en god vane, og jeg tror at mange slanke mennesker kan være flinkere til å gjøre disse bevisste valgene, sier Rustad.

4. STOPPER I TIDE: Slutter å spise når de er mette. Ofte lar smale personer mat ligge igjen på tallerkenen. Når de lager mat til seg selv, tar de ikke mer enn de vet at de orker. Spiser også langsomt.

- Størrelsen på måltidene, måltidets innhold og hvor ofte man spiser vil ha påvirkning på kroppssammensetningen. Spiser man et måltid langsomt vil kroppen lytte til metthetssignalene som sendes ut. Kaster man derimot i seg maten i et raskt tempo, vil kroppen ofte overse metthetssignalene og faren for å spise mer enn kroppen har behov for øker, sier Rustad, og fortsetter:

- Ved å spise et stort måltid vil man ofte oppleve å være mett lenger enn om man lytter til metthetssignalene og stopper når kroppen sier at den er mett. Etter et mindre måltid vil man raskere bli sulten igjen, men dette er positivt. Hyppige og mindre måltider gir nemlig et gunstigere spisemønster gjennom dagen, og gjør det lettere å kontrollere vekten.

5. TRENING: Smale personer trener ofte regelmessig, men ikke av tvang. De trener ikke fanatisk, men vet hvor mye kroppen behøver. Tynne personer trener også ofte det de synes er gøy.

- Når man trener er det viktig å finne en aktivitet som er lystbetont og som man har lyst til å gjøre flere ganger. Trening bør være noe man syns er gøy og ikke noe man kun gjør ut av plikt eller skyldfølelse. Men dette gjelder like mye for alle personer, uavhengig av hva de veier, sier Rustad.

- All trening og bevegelse er bra for kroppen, og gjør at forbrenningen øker. I tillegg sender hjernen ut hormoner som kalles endorfiner. Disse blir ofte også kalt lykkehormoner fordi det gir oss en følelse av lykke. Endorfiner skilles også ut når vi for eksempel ler eller spiser sjokolade. Å trene regelmessig vil ha flere gode helseeffekter som bedre søvn, senke stress, senke risikoen for å utvikle en livsstilssykdom og gjøre oss i bedre humør.

6. POSITIVITET: Tynne personer har ofte et positivt bilde på seg selv og sine liv. Fokuserer ikke på vekten, men nyter livet og dette påvirker positivt på mange områder.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere