RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NAV får refs for vanskelige skjemaer og brev

Foto: Morten Holm (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Kompliserte skjemaer og brev gjør brukerne usikre og fører til unødvendig mange henvendelser til Nav-kontorene, fastslår et ekspertutvalg.

- Hovedproblemet vi finner, er at Nav kommuniserer på en måte som gir usikre brukere. Det gjør at de må kontakte Nav igjen, og at møtene blir mer anspente enn nødvendig, sier Sigrun Vågeng til Aftenposten.

Hun leder ekspertutvalget som har evaluert Nav. Utvalget overleverer sin rapport til arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) mandag.

Vågeng sier tilfredsheten med Nav har gått noe opp de siste årene, men at vi nå må ta inn over oss at det fortsatt er mange misfornøyde brukere.

- Det er nesten underlig at Nav - som skal hjelpe oss om vi havner i en vanskelig livssituasjon - scorer dårligere enn for eksempel Skatteetaten som krever inn penger av oss. Dette er noe jeg tror man må ta på alvor, sier hun.

Sigrun Vågeng.

Vågeng mener målet må være å redusere antall besøk på Nav-kontorene vesentlig, men utvalget har ikke tallfestet dette. Vågeng sier det bør være et mål at brukerne skal kunne finne mest mulig av den informasjonen de trenger enten på internett eller telefon.

- Nav bør gå gjennom all informasjon som ligger på hjemmesiden deres og alt som sendes ut av brev. En del av brevene som sendes ut fra Nav, kan være vanskelige å forstå, mener utvalgslederen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere