RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NAV nekter å gi Dagfinn hjelp

Foto: Vidar Langeland (Bergensavisen)
Sist oppdatert:
– Jeg savner utfordringer og nærhet, og jeg orker ikke å være så isolert som nå.

[Bergensavisen] Han har cerebral parese og har selv automatisert hjemmet sitt. Men Nav vil ikke hjelpe Dagfinn Andestad.

– Jeg fikk beskjed om at jeg ikke ville få meg jobb uansett, sier datainteresserte Dagfinn (48).

Vi møter ham i omsorgsboligen. Han kan ikke snakke. Han er låst til rullestolen. 61,5 timer i uken har han en assistent hjemme hos seg.

Inger Johnsen er en av dem. Hun hjelper oss å forstå hva Dagfinn sier, der han peker på bokstaver og ord på en tavle montert på rullestolen.

Han har selv laget en talemaskin, men den var på reparasjon da Bergensavisen (BA) var på besøk.

Isolasjon
Det Dagfinn ønsket av Nav, var midler til en assistent som kunne følge ham til undervisningen på Høgskolen i Bergen, noe som ville kostet om lag 12.000 kroner i halvåret.

Dagfinn behersker fra før flere programmeringsspråk. Nå vil han lære seg webprogrammering. I en legeerklæring fra Dagfinns fastlege går det frem at han lenge har hatt behov for økt sosialt samvær, nye mentale utfordringer og mer aktivitet på dagtid.

– Den sosiale isolasjonen funksjonshemmingen fører til, gjør at Andestad i lengre tid har slitt med ensomhet og tungsindighet, står det tørt i legeerklæringen.

– Jeg savner utfordringer og nærhet, og jeg orker ikke å være så isolert som nå. Nå frykter jeg for min egen mentale helse, sier Andestad via tavlen sin.

Han ble nedbrutt av avslaget og tok det opp med en tidligere lærer på Høgskolen i Ålesund, Edvin Tangen.

Begavet
Tangen har hatt med Dagfinn å gjøre i over 20 år og sier at Dagfinn er godt over snittet begavet.

– Han ser dårlig, men husker alt. Om et program er på 10 eller 50 sider, spiller ingen rolle. Han husker det. Han har selv programmert vinduer, radio, TV, dører og lys i leiligheten sin. Med litt hjelp, går det helt fint i undervisningssituasjoner, sier Tangen til Bergensavisen.

Laget alt selv
Hjemme hos Dagfinn er det meste automatisert. Han kan lukke og åpne dører, slå av og på lys, radio og TV med en klokkelignende gjenstand rundt håndleddet. Alt er dessuten programmert ned til minste detalj.

To eksempler: Når stuelyset slås på, vil taklyset på kjøkkenet også slå seg på – dersom det ikke er helg eller høytid. Helgen starter fredag klokken 21.30. Når badelyset blir slått på, blir altandøren låst opp hvis det er før klokken 18.00.

Assistenten Inger Johnsen viser oss et dataprogram Dagfinn har laget. Programmet hjelper assistentene hjemme hos ham med å skrive timelister.

Gir seg ikke
– Ikke bare hjelper han oss, han er alltid blid og en kjekk kar. Det er lett å jobbe for Dagfinn, sier Johnsen og smiler.

For tiden arbeider han med å lage sensorer til å ha utenfor altan- og hovedinngangsdørene. De skal sørge for å lukke døren dersom de oppdager et bevegelig mindre objekt. Han kaller det «antikatt-sensor».

– Det er ikke så lett for meg å jage en katt ut når den først har tatt seg inn, sier han og ler.

Ler gjør Dagfinn ofte den dagen vi er på besøk. Han viser oss det han har laget, tydelig stolt.

– Men hva tenkte du da Nav ikke ville gi deg hjelp?

– Jeg tenkte at jeg gir meg ikke!

Må ha jobbutsikter

Den generelle regelen hos Nav er at dersom utdanningen ikke fører til arbeid, så gir de heller ikke støtte.

Alle henvendelser til Nav fra mediene sluses til kommunikasjonsavdelingen. Dette til tross for at Dagfinn Andestad har gitt Nav fritak fra taushetsplikten angående hans sak.

– Uansett fritak behandler vi ikke enkeltsaker i mediene. Det er helt ufravikelig fra vår side, sier talsmann Frode Storvik til Bergensavisen. Han legger til at de setter pris på alle tilbakemeldinger.

– På generelt grunnlag er det slik at vi følger disse tilbakemeldingene opp internt. Vi henvender oss til leder av kontoret, og ber dem etterse at saken er behandlet korrekt, sier han.

Skjønnsmessig
En av grunnene er at det i saksbehandlingen kan ligge skjønnsmessige vurderinger de ikke vet om.

– De kan være ulike fra sted til sted, naturlig nok.

– Men hvorfor kan jeg ikke få snakke med saksbehandleren når hun er fritatt fra taushetsplikten sin?

– Det er 700 ansatte i Hordaland og 17.000 på landsbasis. Om alle skulle snakke med mediene uten at dette var samordnet, ville det blitt ustyrlig.

– Er det slik at dersom en saksbehandler tror at utdanningsløpet ikke vil føre til arbeid, så sier Nav nei?

– Ja. Den enkelte saksbehandler balanserer ønsket fra bruker opp mot en vurdering av om det har noen realisme i seg. Kostnader blir også vurdert. Men min erfaring er at vi strekker oss temmelig langt i forhold til valgene brukerne ønsker å ta. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere