*Nettavisen* Nyheter.

Ned 20 kilo på 12 uker

Følg Linns reise til en bedre livsstil.

24.09.13 17:32

Fantastiske resultat av Linn etter 12 uker med trening og kostholdsendring! Hennes reise til en bedre livsstil har startet.

Denne artikkelen er levert av trening.no.

Linns kommentar

Nå har det gått tolv uker siden jeg begynte på min livsstilsendring. Ukene har gått ekstremt raskt, så det føles egentlig som at det bare var et par uker siden jeg møtte Frank for første gang, med mine to fysioterapihenvisninger i hånden. Jeg er så glad for at Frank er Frank, og ikke bare gav meg noen øvelser for rygg og kne, slik som andre fysioterapeuter har gjort tidligere.

Nå har jeg nettopp lest oppdateringen min for uke 1, som ble lagt ut her på trening.no. Det var veldig underholdende lesning, og jeg husker godt hvordan de første ukene med trening var. Jeg skrev i uke en at jeg varmet opp til min aller første treningsøkt på ellipsemaskin. Etter bare et par minutter på maskinen første gang, var jeg i grunnen helt utslitt, og strevde virkelig for å holde ut ti minutter. Jeg varmet opp på ellipsemaskin nå på fredag, da jeg hadde min siste treningsøkt med Frank. De ti minuttene jeg skulle være på maskinen gikk veldig fort, og jeg hadde til og med skrudd opp nivået høyere enn jeg trengte. Min siste økt med Frank var sirkeltrening, det samme som min første økt med han var. Da økten var ferdig, og Frank måtte dra, følte jeg meg ikke helt ferdig med treningen, så jeg hadde egentrening i tillegg. Det hadde ikke vært aktuelt etter min aller første økt, hvor jeg var sliten bare av å gå til treningssenteret.

Favorittdagen min de første ukene, det var hviledagen. Og den verste dagen var dagen etter hviledagen, hvor jeg virkelig måtte krangle med meg selv for å klare å komme meg til treningssenteret. Jeg ville så gjerne ha mer enn bare en hviledag, det var så lite tid til å hvile mente jeg. Nå er jeg ikke like glad i hviledagen, og trives mye bedre på treningssenteret enn i sofakroken hjemme. Nå gleder jeg meg til jeg skal trene, og ikke til treningsøkten er over, slik som jeg gjorde de første ukene. Jeg begynte å skrive dagbok da jeg begynte denne prosessen med Frank, siden Frank sa at jeg skulle gjøre det. De første fire ukene hadde jeg et annet navn på trening; tortur. Det kaller jeg ikke trening lengre. Siden formen min har blitt mye bedre siden da, er ikke trening tortur lengre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Maten jeg spiser nå sammenlignet med før jeg begynte denne prosessen er så mye bedre. Både at den er sunnere, smaker bedre, og ser bedre ut.

Jeg har ikke gått ned 20 kg på 12 uker, men det forventet jeg ikke heller. 20 kg var bare et tall som ble sagt for å ha et tall. Frank kommer å belyse for dere hva jeg har gått ned på 12 uker, og for meg er det viktig å klargjøre at jeg ser alt vekttap som en stor bonus. Jeg har ikke hengt meg opp i et tall, for så å bli kjempeskuffet om jeg ikke når tallet innen forventet tid. Slik som nå. Jeg er veldig fornøyd med at jeg har gått ned noen kg, og vet at jeg kommer til å fortsette å gå ned i vekt, siden jeg elsker min nye livsstil.

Trening og kosthold var noe jeg ikke brydde meg noe om før, men det har blitt en stor interesse nå. Nå foretrekker jeg å lage all mat fra bunnen av, slik at jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg, i stedet for å fråtse i ferdigmat fra frysedisken. Fryste grønnsaker spiser jeg, men det er det eneste som kommer fra frysedisken og inn på kjøkkenet hos meg nå.

LES MER FRA TRENING.NO HER:

Treningsmusikk september 2013
Styrketrening for mer muskler - hvordan trene?
Slik forbrenner du fett best

De tolv ukene jeg nå har gått igjennom, har på sett og vis vært mitt første delmål. Målet da jeg første begynte var å holde ut de tolv ukene, og så hadde jeg egentlig ikke tenkt noe mer på hva jeg skulle gjøre videre. Bortsett fra at dette var en livsstil som jeg skulle ha videre. I begynnelsen hadde jeg nok med å komme meg igjennom ukene som var, og tenkte ikke på at jeg skulle gjøre dette i lang tid fremover.

I løpet av de tolv ukene som har vært, har jeg heldigvis lært meg å like maten, og å elske treningen. Jeg har som sagt byttet treningssenter, og trener nå på Balansen i Bodø. Jeg har ikke all verdens erfaring med treningssenter, men jeg elsker Balansen. De har også mange forskjellige gruppetimer, som jeg ser frem til å prøve. Jeg har ikke prøvd så mange ulike timer enda, siden jeg har lagt min elsk på TRX, og prøver å være med på så mange timer som mulig. I tillegg så jobber flere av Franks superflinke PT-studenter der. Bare at de ikke er studenter mer, men ferdig utdannet. Slik som Lill Monica Johansen, som blir min PT fremover. Jeg ser veldig frem til flere økter med henne, hvor jeg sikkert kommer til å ende opp med en grusom gangsperre dagen etterpå, slik som jeg gjorde etter de to første øktene med henne.

Tusen takk til alle dere som har fulgt meg i denne artikkelserien, anbefalt artikkelen, og som har heiet meg frem. Det har jeg satt stor pris på. Til sist vil jeg avslutte denne artikkelen med å takke Frank Rizzo for alt han har gjort for meg. Han hjalp meg til å endre livsstilen min, lærte meg å like trening og sunn mat, passet på at jeg trente riktig og forble skadefri (bortsett fra gnagsårene), og motiverte meg igjennom de tolv ukene. Hadde det ikke vært for han, hadde jeg fortsatt i samme stilen som før, hatt mye rygg- og kneplager, og veid mye mer enn jeg gjør nå. Tusen takk Frank, du er helt fantastisk!

Franks kommentar

Første gangen jeg traff Linn så jeg en beskjeden og forsiktig jente. Hun er enn i dag en ydmyk og beskjeden jente men forsiktig? Nei, hun har blitt modig og stolt over seg selv. ”To do is to dare” heter det så fint på engelsk, og det mener jeg personlig Linn har gjort, hun har ikke kun gjort, hun har tort til å møte en helt ny verden. Ja, hun var ikke helt komfortabel i å bli svett eller ta i manualer som fikk hun til å vaske hendene mellom hvilepausene da vi trente i begynnelsen, men herregud, denne jente imponerer meg. For meg har det vært en utrolig morsom reise og det er en vemodig følelse som innfinner seg i skrivende stund, når jeg tenker på at i dag tar disse 12 ukers slutt. Linn kommer til å være i gode hender framover, og jeg er stolt over å vite at jenten som kom inn med kneplager, som hun ikke er helt kvitt med, men som ikke hindret henne til å gå ned 19,3. kilo har fått en sånn lyst på trening at den ikke går å forklare i dette innlegg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Husk at Linn ble feiloperert i høyre kne, når hun søkte hjelp hos spesialister i Oslo fikk hun beskjed at neste og eneste alternativ var å ta en slankeoperasjon. Jenten nektet å ta dette på alvor og for å være litt stygg, hadde jeg ønsket at kne spesialisten kunne se hva Linn har prestert å gjøre. Jeg kommer til å jobbe med hennes kne framover og med hjelp av hennes nye PT skal vi se til at hun fortsette sin utvikling.

Hennes reise starter i dag, og jeg er sikker på at når vi skriver en oppdatering i fremtiden til dere som har følget med og heiet på hun, så kommer denne suksesshistoria være enn mer suksessfull. Fra å ikke like svett til å få bestemora til å begynne trene, det har DU gjort Linn og jeg bøyer med i støvet og avslutter mitt innlegg med; Du er RÅ!

Linns sluttresultat

Vekt: 99,8 Kg

Fett %: 41 %

Fettfri masse: 51.4 Kg

Her kan du lese om hennes utgangspunkt.

Linn har forandret sin livstil med 19,3 Kilo og ser fram til å fortsette med en sunnere livstil. NB! Hun har ikke gått ned, hun har forandret!

Målband måling

Nakke: 37 cm

Arm: 36,5 cm høyre og venstre 36 cm

Midjemåling: 112 cm

Hoftemåling: 118 cm

Lår: 71,5 cm høyre og venstre 73

Legg: 41,5 høyre og venstre 42,5

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.