RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gå ned i vekt ved å spise regelmessig men mindre, og holder deg til mat som øker fettforbrenningen.
Gå ned i vekt ved å spise regelmessig men mindre, og holder deg til mat som øker fettforbrenningen. (Thinkstock.com)

Ned i vekt?

Les mer om hvordan du kommer i bikiniform raskt

Prøver du å gå ned i vekt?

Ikke gjør feilen som mange gjør når de vil miste noen kilo, nemlig å hoppe over måltider eller rett og slett ikke spise. Tvert imot, så skal du spise ofte og jevnt utover dagen, slik at du holder forbrenningen igang. Idielt sett skal du få i deg fem måltider i løpet av dagen, tre hovedmåltider og to mellommåltider. Ved jevnlig inntak av enregi unngår du at du blir oversulten og spiser for mye.

Hold deg til proteinrik mat og snacks, som magert kjøtt, fisk, egg, bønner, nøtter og frø. Bytt ut karbohydrater som loff med grov fullkornsbakst, hvit ris med natusris og pasta med fullkornspasta. Spis i tillegg mer frukt og grønt.

Sliter du med å gå ned i vekt og ønsker og gå ned raskest mulig, skal måltidene bestå av rundt 33 prosent fett, 30 prosent proteiner og 37 prosent karbohydrater.

Ned i vekt på 1 2 3?

Klikk her for å lage din egen kostholdsdagbok, sjekke næringsinnhold og rangere matvarer.

Spis mindre kalorier og karbohydrater

For å gå ned i vekt, må du spise færre kalorier enn du forbrenner. Med andre ord,trener du regelmessig, trenger kroppen mer energi enn hvis du ikke er fysisk aktiv. Dette betyr derimot ikke at hvis du ikke trener, skal du unngå alt av kalorier og karbohydrater, eller hvis du trener så kan du fråtse i boller og brus. Hold deg til grove kornprodukter og vær forsiktig med søtsaker.

Ned i vekt med myse

Proteinrik mat holder lenger på metthetsfølelsen og stimulerer stoffskiftet som er viktig for forbrenningen. Nyere forskning bekrefter at myse protein inneholder unike egenskaper som hjelper menneseker å brenne underhudsfett raskt. I tillegg bidrar myse proteinet til at man holder seg mett lenger. Drikker du en liten porsjon myse før ett par av dine måltider hver dag, vil du oppnå resultater raskere.

Spis magert kjøtt

Proteiner er viktig for at kroppen skal bryte ned krabohydrater og fett. Proteiner som finnes i magert kjøtt, som kylling og kalkun, er mer effektivt i denne prosessen enn protiener fra vegetariske proteinkilder, som bønner og linser. Spis litt protein til hvert måltid. Fisk og egg er også viktige proteinkilder.

Få igang fordøyelsen med fiber

Fiber er viktig for å holde forbrenningen igang og er en essensiell kilde til energi. Jevnlig inntak av fiberrik mat, som grønnsaker, frukt og grove kornprodukter, gjør at du holder deg mett lenger, og blodsukkernivået i balanse.

Sunne fettsyrer

I en slankekur er det bare plass til visse mengder fett, og det er derfor viktig at det stammer fra det sunne slaget. Omega fettsyrer er viktig for å opprettholde hormonproduksjonen i kroppen,og bidrar med og bryte ned det ussune fettet. Er du aktiv og trener regelmessig, er disse syrene også nødvendige for å rekonstruere kroppen etter en treningsøkt. Fet fisk, avokado, diverse planteoljer, nøtter og frø er alle rike på disse fettsyrene.

VIl du vite mer om næringsinnholdet i maten du spiser?

Registrer deg hos Someboy og få veiledning om hvordan du kan holde en sunn og naturlig vekt.

(Kilde: Menshealth.com/ iform.no).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere