Ned tre kilo i uka

Foto: (Thinkstock/Illustrasjon)

Hvor mye er forsvarlig å slanke seg på kort tid?

03.02.12 18:13

(SIDE2:) - Det er ikke noe vanskelig eller galt i å gå ned mye i vekt på kort tid, men spørsmålet er hvor mye er «mye», sier sproduktsjef og treningsekspert Halvor Lauvstad ved Sats til Side2.

Hva er forsvarlig?
Det er ikke ufarlig å slanke seg mye over kort tid, hevder også lege Michael Dansinger ifølge helsenettstedet WebMD. Han er også kjent fra NBC-programmet «The Biggest Loser».

- Hvis man følger en streng kosthold- og treningsplan så kan man i teorien gå ned ni kilo i uken. Man må vie mer enn syv timer i uken til trening, og slik vektreduksjon bør følges av en lege slik vi gjør i TV-programmet.

Slankeekspert Katherine Tallmadge mener at hvis man ikke kan melde seg opp på en «boot camp», så kan man trygt gå ned 1,5 kilo i uken på egen hånd, hvis man følger en sunn kostholdsplan og trener riktig.

- Sett mål
Verken Dansinger eller Tallmadge mener det er noe farlig å sette seg høye slankemål hvis du for eksempel ønsker å gå ned en del før et bryllup, eller en annen stor begivenhet!

WebMD skriver at det å gå ned i vekt kun handler om en enkel matematisk formel: Du må forbrenne mer enn du spiser. Eksperter anbefaler ofte å skape et underskudd på 500 kalorier per dag gjennom en kombinasjon av å spise færre kalorier, og øke din fysiske aktivitet. I løpet av en uke bør dette gi en vektreduksjon på 0,5 -1 kilo.

Ønsker du å gå ned enda mer, må du spise mindre og trene mer. Dansinger mener at det som gjelder er å kutte kalorier når du skal ned i vekt. Ekspertene er uansett enig om at en eventuell rask diett bør være identisk med en langsiktig plan. Å faste eller kutte kalorier under 1050 – 1200 er ikke hensiktsmessig på et langsiktig plan, med mindre du er under oppsyn av en lege.

Hva er mye på kort tid?
Lauvstad mener et viktig poeng, med tanke på utsagnet til Dansinger, er å vurdere hva som er mye vektreduksjon.

- I min verden er 2-3 kilo per uke mye, men fullt ut mulig en kortere periode dersom man er i stand til å trene bra og gjøre noen kostgrep som fungerer for å redusere totalt energiinntak, men likevel ha nok til å trene bra fysisk. I boka «Maks fettforbrenning på 8 uker» har vi vist at norske kvinner fint kan gå ned mye i vekt på 8 uker på en slik måte at formen er blitt bedre og forbrenningen både i hvile (døgnet runddt) og når de trener har økt. Dersom man klarer det; øke forbrenningen døgnet rundt på tross av vektnedgang, er det relativt «greit» å gå ned en del kilo ganske kjapt og samtidig klare å holde på vekta, sier Lauvstad.

Han synes det er vanskelig å si noe om hvor grensen går for hva som er forsvarlig å slanke seg i løpet av kort tid.

- Det er vanskelig å vite. Personlig har jeg opplevd personer som har gått ned 2-3 kilo per uke i cirka fire uker, og deretter har vektnedgangen flatet ut til 0,5-1 kilo i uka. De har klart å påvirke totalforbrenningen gjennom smart trening fra dag én, og oppretthold ønsket vekt fordi formen er blitt god og matendringene har vært til å leve med også på sikt.

Lauvstad opplyser at en usunn vektreduksjon er når du går ned uten å påvirke og forbedre fysiologien din, det vil si at kroppen kommer i dårligere form og totalforbrenningen går ned i takt med vekttapet. En sunn slankemåte er derimot at du får bedre form slik at totalforbrenning øker, og du tar noen få smarte kostendringer.

Intensiv trening
Du bør også trene noe annerledes om du ønsker å gå ned raskt.

- Mye kondisjon, og noe av den treningen skal være intensiv slik at hjertepumpa får jobbet ordentlig. Helst gå fort, jogge eller løpe, alternativt annen trening der du bruker beina som «hovedmotor».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Helse

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag