RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nekter mobilkjøperne klagerett

Sist oppdatert:
En mobilkjøper har i utgangspunktet rett til gratis erstatningstelefon eller reparasjon ved oppdagelse av feil før mobilen er fem år. Dette nekter mobilprodusentene å innfri
- Loven slår fast at det er fem års reklamasjon på varer som er ment å skulle vare vesentlig lenger enn to år, som for eksempel mobiltelefoner. Praksis fra Forbrukertvistutvalget bekrefter dette, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Aftenposten.

Bransjeforeningen til de store mobilprodusentene, Elektro- og Elektronikkbransjen, opplyser imidlertid i sin nye mobilvett-brosjyre at reklamasjonstiden er to år. Brosjyren er sendt ut til butikker og skal legges ved alle mobiltelefoner som selges.

Det mener Lund-Isaksen er sterkt kritikkverdig, og sier EE-Bransjen bevisst velger å ignorere lov og praksis og er med på å undergrave tvisteløsningssystemet som myndighetene har bygget opp i forbrukersaker, melder Aftenposten.

Informasjonssjef Erik Andersen i EE-Bransjen sier på sin side at de mener reklamasjonstiden er to år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere