RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Neste stopp Grünerløkka?

(Design/visualisering - Placebo Effects as/Ruter)
Sist oppdatert:
Ruter mener kollektivtrafikken i Oslo kan bryte sammen, og foreslår gigantinvestering for T-banen.

På grunn av en sterk trafikkvekst er kapasiteten i kollektivtrafikken i Oslo i ferd med å sprenges. Nå advarer Ruter, og foreslår investeringer på T-banenettet for flere milliarder kroner.

- Man må bestemme seg for å gjøre et kollektivløft. For hvis ikke mener vi at kollektivtrafikken vil bryte sammen om noen år, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til Nettavisen.

Ifølge Isberg er kapasiteten allerede sprengt over bakken.

- Bussene og trikkene er ganske fulle, og står og stamper i kø. Det er også trangt om plassen på de aller fleste t-banelinjene. Så det er en ganske alvorlig situsjon, sier hun.

- Dobling i antall reiser
Samtidig viser prognoser fra Statistisk sentralbyrå (SSB) at det vil bli en stor befolkningsvekst i hovedstaden i årene som kommer.

- Prognosene viser at vi vil kunne ha 750.000 flere innbyggere i Oslo og Akershus om 50 år. Tar vi med nærområdene snakker vi om en million mennesker, sier Isberg.

Hun påpeker at det derfor er behov for omfattende investeringer de neste årene.

- Det kreves en del store grep, fordi vi forventer nesten en dobling i antall reiser allerede i 2030. Og da må retningen være helt riktig, for hvis vi gjør feil investeringer kan det ødelegge hele den regionale utviklingen, sier hun.

I fjor ble det foretatt 270 millioner reiser med Ruter, på T-bane, trikk, buss og ferger. I 2030 er det ventet 500 millioner reiser, og i 2060 ca. 750 millioner reiser.

Grünerløkka og Bislett
Innen 2025 må kapasiteten i kollektivtrafikken økes betydelig, mener Ruter. Forslaget deres er derfor å bygge en ny metrotunnel i Oslo sentrum.

- Vi ønsker en metrotunnel fordi kapasiteten over bakken er såpass sprengt, og vi mener det er behov for tunnelen rundt 2025, sier Isberg til Nettavisen.

De anbefaler en videre utredning av en ny T-banetunnel som går fra Majorstuen - Bislett - Stortinget - Grünerløkka - Tøyen - Bryn.

Se kart over endrinene til høyre!

- Vi ønsker en kombinasjon mellom gammel og ny tunnel, og da kan vi tilby fem eller seks minutters frekvens på alle linjene, sier informasjonssjefen.

Dette vil bety bety nye T-banestasjoner på Bislett, St. Olavs plass, Hammersborg og Grünerløkka. Stortinget stasjon vil dessuten bli et viktig knutepunkt.

Den foreløpige prisen for investeringen er beregnet til åtte milliarder kroner.

- Det tar ti år å bygge
Men ifølge Ruter så haster det med å starte utbyggingen.

- Fra den dagen man starter arbeidet vil det ta drøyt ti år å bygge. Behovet er der om 10-14 år, men det er også den tiden det vil ta å bygge, sier Isberg.

- Når mener dere en slik bygging bør starte?

- Vi synes kanskje at dette arbeidet bør starte nå. Det er viktig å komme i gang for å møte morgendagens behov. Det å bygge T-bane er ikke gjort i en håndvending, sier hun.

Planene blir nå oversendt til Ruters eiere, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Det er nå opp til eierne og statlige myndigheter hva som skjer videre med planene.

- Det som er viktig nå er jo at våre eiere og at også staten ser dette i en nasjonal sammenheng. Det er vanskelig for Oslo å gjøre dette alene. Det må bevilges penger, og man må bestemme seg for et kollektivløft, sier Isberg.

Oslo kommune eier 60 prosent av Ruter, mens Akershus fylkeskommune eier 40 prosent.

Hva mener du om t-baneplanene? Si din mening i kommentarfeltet under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere