*Nettavisen* Nyheter.

Nesten halvparten velger lavprismerker i matbutikken

Oslo (NTB): Nesten halvparten velger dagligvarebutikkenes egne lavprismerker, viser en undersøkelse som Sentio har laget for Nationen.

Blant de 1.000 spurte i undersøkelsen svarer 45,7 prosent at de velger butikkenes egne lavprismerker. 42 prosent svarer at de velger kjente merker, mens 7,6 prosent velger begge deler. 4,7 prosent av de spurte vet ikke hva de velger.

Den største dagligvarekjeden i Norge som satser mest på egne merkevarer, er Coop. Informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad viser til tidligere undersøkelser der det har blitt konkludert med at et solid flertall foretrekker kjente merkevarer. Han er derfor positivt overrasket over den nye undersøkelsen.

- Dette er voldsomt gledelige tall. De forteller meg at folk har fått større tillit til at våre merkevarer er gode varer, sier Kløvstad til Nationen.

Dagligvarekjedenes egne merkevarer står for 10,4 prosent av alle dagligvarer som blir solgt i Norge, og blir typisk produsert av selvstendige bedrifter på kontrakt for dagligvarekjedene. Tidligere har andelen vært stabil på rundt 9,8 prosent i flere år. Økningen det siste året forklares slik av analyseselskapet Nielsen:

- Vi tror det både har med finanskrisen å gjøre, og at kjedene har lansert flere egne vareslag, sier markedsansvarlig Knut Gartland i Nielsen. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag