- Moteindustrien er et stort problem og vil bli et enda større problem i framtiden om vi ikke gjør endringer. Dette er både kundenes og industriens oppdrag å gjøre noe med, mener Kenneth P. Pucker, universitetslektor ved Fletcher School og tidligere administrerende direktør i Timberland.

Les også: Mener denne trenden vil ta over for «fast fashion». Moteekspert er skeptisk

Skremmende tall for industrien

De siste 15 årene har industrien doblet produksjonen, mens tiden klær brukes før de kastes har falt med rundt 40 prosent. Når det kastes, vil 73 prosent brennes eller graves ned på søppelfylling. Det som samles inn for resirkulering – rundt 12 prosent – vil sannsynligvis ende opp med å bli makulert og brukt til å stappe madrasser, eller gjort til isolasjons- eller rengjøringskluter. Mindre enn en prosent av det som samles inn skal brukes til å lage nye klær.

Dette kommer fram hos Harvard Business Review, et magasin for generell ledelse utgitt av Harvard Business Publishing.

Dette er skremmende tall og tallene har stor påvirkning på miljøet, mener Pucker, men ikke bare bare miljøet er utsatt. Moteindustrien selv rammes også av disse tallene. Trolig vil tallenes utvikling være med på å begrense mulighetene for moteindustrien til å lykkes på lang sikt, ifølge Pucker.

Personlig fiasko

Han forteller i Harvard Business Review at det hele føles som en slags personlig fiasko.

– I mange år var jeg operasjonsdirektør for Timberland, et fottøy- og klesmerke som ønsket å lede bransjen mot en mer bærekraftig fremtid. Årsakene til industriens bærekraftsvikt er kompliserte. Presset for ustanselig vekst oppsummert med forbrukernes etterspørsel etter billig, rask mote har vært en stor bidragsyter, sier Pucker.

Han mener årsakene er svært avanserte, men understreker at en del av skylda ligger hos forbrukerne.

– Presset for ustoppelig vekst oppsummert med forbrukernes etterspørsel etter billig, rask mote har vært en stor bidragsyter, forklarer han til magasinet.

Slik Pucker ser på industrien den dag i dag så er det nesten helt umulig å lage klær på en bærekraftig måte.

Han er skuffet over utviklingen industrien har hatt de siste årene, og Pucker er ikke alene om dette.

Miljøforsker Linda Green utrykker også sin frustrasjon for utviklingen til industrien:

– Det er fortsatt veldig, veldig få merker som vet hvor tingene deres kommer fra i forsyningskjeden, og enda færre av dem har inngått aktive relasjoner med disse leverandørene for å redusere karbonfotavtrykket, forklarer hun til magasinet.

Les også: Kraftig prisøkning på plastposer: – Det er rett og slett vås