*Nettavisen* Nyheter.

Nestenkollisjon mellom SAS og KLM-fly

Flygningene SAS925 og KLM1174 i sektor Skagerrak. Foto: (HAVARIKOMMISJONEN)

Begge pilotene var gitt lik høyde av flygelederen.

Hendelsen fant sted over Svensheia i Aust-Agder lørdag 7. januar 2006.

SAS-flyet var et Airbus 330-300, mens det nederlandske KLM-flyet var av typen Fokker 70. SAS-flyet hadde en besetning på 13 og 258 passasjerer, mens KLM fløy med 76 passasjerer.

Samme høyde
Havarikommisjonen skriver i sin rapport at begge flyene lå på kryssende kurs og hadde blitt gitt samme høyde av flygelederen. Da flygelederen oppdaget dette var flyene 16 kilometer fra å kollidere. Flygelederen ga begge flyene instrukser om å svinge 30 grader til høyre, noe bare SAS-flyet gjorde.

Flyene mottok omtrent samtidig instrukser fra flyets eget antikollisjonssystem TCAS (Traffic Collision Avoidance System) om henholdsvis å stige å synke.

Med bare 3,7 kilometers klaring unngikk flyene kollisjonen.

Har gjort tiltak
Ifølge Havarikommisjonen skyldes feilen systemsvakhet i Flysikringstjenesten. I tillegg varslet sikkerhetssystemet for sent.

Avinor har i etterkant av hendelsen gjort betydelige tiltak for å hindre lignende hendelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.