*Nettavisen* Nyheter.

Netcom hudfletter Teletilsynet

- Post- og teletilsynet opptrer grovt villedende.

11.01.08 08:21

Post- og teletilsynet offentliggjorde onsdag en prissammenlikning av venneløsningene som har kommet på markedet i løpet av de siste månedene.

Tilsynet konkluderer med at det ikke lønner seg å ha venneabonnement med mindre du ringer flere ganger så mye som gjennomsnittsforbrukeren. Det er ikke Netcom enig i.

Les også:Gratis vennetelefon lønner seg ikke

Klikk på bildet for å forstørre.

Grovt villedende
Kommunikasjonssjef Guri Wormdahl i Netcom er tvert imot svært kritisk til tilsynets prissammenlikning.

- Post- og teletilsynet skal være med på å veilede forbrukere. I stedet opplever vi at de villeder forbrukerne på det groveste, sier hun til Nettavisen.

Tilsynet har sammenliknet hvor høy regning du får med et gitt antall ringeminutter i måneden med og uten venneabonnement.

Wormdahl mener det er alt for kategorisk å skjære alle venneløsningene over en kam, og mener at tilsynets sammenlikning er mer villedende enn opplysende.

- Telenor og Tele2 har venneabonnement, mens Netcom har Venner som en tilleggstjeneste du kan velge uavhengig av hvilket abonnement du har. Du kan velge å ha vennetjenesten sammen med Smarttalk, Youngtalk eller andre abonnement - avhengig av ditt forbruk og dine ønsker, forklarer Wormdahl.

Dyrere tilbud
Mens Post- og teletilsynet mener venneabonnement er fordyrende for mange, mener altså Netcom at utspillet fra tilsynet er med på å føre til at forbrukerne lett kan velge feil løsning til sitt forbruk.

- Utspillet fører til at kunder med vår vennetjeneste velger å kvitte seg med den fordi Post- og teletilsynet går ut og sier at venneabonnement ikke lønner seg. Det er utrolig trist når det igjen fører til at kunden får et dårligere og dyrere tilbud, sier Wormdahl.

- Det er helt valgfritt å ha vennetjenesten vår, og den kan knyttes til hvilket som helst abonnement. Rett før jul åpnet vi for at Youngtalk-kunder kunne få Venner, og blant den kundegruppen er dette et utrolig populært produkt. Ungdom i en venneflokk vet som regel hvilket abonnement vennene har, og kan sitte og skravle uten minuttpris i timevis til en oppstartsavgift på 69 øre, sier Wormdahl.

Hun tror utspillet til Post- og teletilsynet sår tvil om bransjens hederlighet.

- Vi fremstår som løgnhalser til tross for at vi verken har lurt eller bedratt noen, men bare tilbydt en tjeneste kundene våre har etterspurt og som for de aller fleste gjør det billigere å ringe, sier Wormdahl.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Svein Erik Dahl

Når regningen er viktigst
Informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet Elisabeth Sørbøe Aarsæther ønsker ikke å advare noen mot venneabonnementene, men sier til Nettavisen at de prøver å få frem at noe som kan virke gratis ikke nødvendigvis er den billigste løsningen.

- Problemet er at det er vanskelig å regne ut sitt eget forbruk. Dessuten er prismodellene på mobiltelefoni i dag så kompliserte at det er vanskelig for forbrukerne å ta et kvalifisert valg, sier Aarsæther.

Hun tror mange har valgt venneabonnement fordi de tror det lønner seg, for så å få større regning enn de ville fått med for eksempel et lavprisabonnement.

- Tallene våre viser at regningen i mange tilfeller vil bli lavere med et lavprisabonnement enn med venneabonnement. Det er det vi ønsker å få frem, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.