RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nett på gata

Foto: Lise Strandlien (Nettavisen)
I Storbritannia skal du snart kunne kjøpe internett-tid like enkelt som epler og bananer fra en selger på gata.

Indri Tulusan fra London's Royal College of Art samarbeider med selskapet CitySpace om å se nærmere på fremtidsmulighetene for bruk av medier.

Tulusan tror digital informasjon etter hvert kan bli like vanlig som mat og drikke, og at folk dermed vil betale for tilgjengeligheten.

Flere kiosker
CitySpace har plassert ut flere internettkiosker i gatene i England. Tulusan ble bedt om å vurdere effektiviteten til kioskene og finne alternative metoder som med hell har vært prøvd i andre land.

Og mulighetene og løsningene ser ut til å være mange. I Bolivia finnes blant annet "den snakkende telefonen", personer går på gatene med en mobiltelefon og selger taletid til trengende per minutt.

Mer fleksibelt og personlig
Nå vil Tulusan forsøke å videreføre dette til britiske gater, og ser for seg salg av internettid og annet mediekonsum - slik man selger frukt og grønnsaker på gata.

Tulusan mener forbrukerne ønsker en mer fleksibel og mye mer personlig tjeneste enn internettkaféer og nettkiosker.

Derfor er begrepet "Webpacker" lansert. Webpackeren er ganske enkelt en person som skal bære rundt på en interaktiv skjerm og en liten PC koblet til et trådløst nettverk.

- Alle skal kunne gå bort til webpackeren og bestille litt internett, sier Tulusan.

Idéen ble stestet ut i London, og publikum tok vel imot det nye tilbudet, skriver BBC.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere