*Nettavisen* Nyheter.

Nettannonser for 300 millioner kroner

Norske annonsører har brukt mer enn 300 millioner kroner på nettannonser hittil i år og vil passere over 400 millioner kroner når året er omme.

20.06.08 11:02

Annonsører bruker mer penger enn noen gang på nettet. Så langt i år har de brukt hele 318 millioner kroner på reklame på Internett, viser tall fra Samarbeidsorganisasjonen Inma, som i samarbeid med Nettforum og MBL samler inn tall for annonsevolumet fra de største nettstedene.

Ifølge INMA-sjef Terje Gaupseth kommer omsetningen på nettannonser til å passere 400 millioner kroner. Ved utløpet av tredje kvartal for 2003 viser statistikken en total økning på 58 prosent sammenliknet med samme tidsrom i 2002, og merkevareannonseringen står isolert sett for en vekst på 72 prosent.

Merkevareannonser bidrar med størsteparten av omsetningen. Så langt har norske merkevareannonsører lagt igjen 219 millioner kroner på nettet. Til sammenligning står rubrikk for nær 100 millioner kroner av annonseinntektene til norske nettmedier. Ifølge INMA er det særlig bilannonser som vokser raskest, på bekostning av annonsering i avis.

Med en samlet annonseomsetning på 318 millioner kroner er det nærliggende å tro at nettomsetningen nå har gått forbi radioannonseringen. Med en gjennomsnittlig månedlig omsetning på over 30 millioner kroner vil norske nettmedier omsette for over 400 millioner kroner ved årets ende, mens de to dominerende kommersielle radiokanalene i fjor omsatte for drøye 300 millioner kroner.

Disse nettmediene bidrar til Inma-tallene: ABC Startsiden, AdLINK, Advertising.com, AdweB, Aftenposten, Agderposten, Asker og Bærum Budstikke, Bergens Tidende, Dagbladet. Dagbladet.no, dn.no, Eniro Norge AS, Finn.no, Fædrelandsvennen, Hardware, Hegnar Online, IT Avisen, Katalysator Media AS, MSN.no, n3sport.no, Nettavisen, NRK.no, Start, Stavanger Aftenblad, Teknisk Ukeblad, TV2 Interaktiv, VG.no og Vårt Land.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.