RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettavisen felt i PFU

Sist oppdatert:
Nettavisen ble felt for en artikkel merket «TRAV».

Nettavisen er felt i PFU på bakgrunn av en sak som ble publisert søndag 10. februar 2013, med en henvisning på fronten med teksten «Trav. Vil du takke nei til seks millioner kroner?»

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen gjelder en henvisning på Nettavisens front med teksten «Vil du takke nei til seks millioner kroner?» under et bilde av pengesedler. Henvisningen var merket «TRAV» og lenket til en artikkel med samme tittel og illustrasjon som på forsiden. Henvisningen var lagt på farget bakgrunn. Klageren, en vanlig leser, mener Nettavisen har opptrådt i strid med normene for god presseskikk knyttet til tekstreklame fordi avisen ikke har markert et klart skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.

Nettavisen avviser klagen og anfører at det dreier seg om en henvisning til nettområdet Sportspill. Avisen mener det er søkt av klageren å hevde at merkingen ikke er tilstrekkelig og anfører at det framgår tydelig av teksten for øvrig at det dreier seg om en kommersiell tjeneste hvis formål er å markedsføre lovlige pengespill.

Pressens Faglige Utvalg har gjentatte ganger påpekt hvor viktig det er å opprettholde et tydelig skille mellom reklame/kommersielt innhold og redaksjonelt innhold. I det foreliggende tilfellet ligger henvisningen uten noen som helst merking, som «Annonse» eller annet som gjør det tydelig at det ikke dreier seg om redaksjonelt stoff. Ordet «TRAV» kan ikke anses å være en slik merking. Også artikkelen det lenkes til skulle vært tydelig merket som kommersielt innhold.

Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, der det heter: « Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.» I tillegg vises det til Tekstreklameplaktens punkt 5, som har samme budskap – å skille mellom reklame og redaksjonelt innhold.

Nettavisen har brutt god presseskikk.

Oslo, 29. oktober 2013

Hilde Haugsgjerd, Line Noer Borrevik, Henrik Syse, Hadi Strømmen Lile, Øyvind Brigg, Håkon Borud, Eva Sannum

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere