Gå til sidens hovedinnhold

Nettavisen henter fra Schibsted: Guro Holmene blir ny kommersiell innholdssjef

Gjør comeback i Nettavisen.

AKERSGATA (Nettavisen): Guro Holmene har lang fartstid i Nettavisen fra tidligere, og var blant annet med å starte det digitale kvinnemagasinet Side2, og har jobbet som både journalist og vaktsjef.

Etter fire år i Schibsted Partnerstudio, hvor hun har vært innholdsprodusent og prosjektleder, returnerer hun til Nettavisen. Nå som ny kommersiell innholdssjef, i avdelingen for innovasjon og forretningsutvikling.

Direktør for innovasjon, Pål Nisja-Wilhelmsen er klar på at dette er gode nyheter:

- Vi ønsket å styrke laget vårt etter tidenes beste år i 2020 med over 50 prosent vekst, og vi stilte kikkersiktet inn på en person vi visste kunne styrke oss. Det var derfor veldig positivt da Guro svarte «ja» til å gjøre oss enda bedre. Hennes bakgrunn og faglige styrke vil heve oss. I tillegg til at vi vet hvor bra hun passer inn i miljøet vårt. Litt slik som på overgangsmarkedet i fotball, var det en spiller vi mente var riktig, og når hun sa ja ble det full jubel på vår fredagsquiz.

Guro Holmene sier følgende selv:

- I 2017 begynte jeg i Schibsted som innholdsprodusent og prosjektleder. I Partnerstudio har jeg vært med på å skape godt innhold for spennende kunder. Det er selvsagt vemodig å forlate et så proft innholdsbyrå, men da muligheten i Nettavisen/Amedia dukket opp så føles det helt riktig med nye og kreative utfordringer.

Les også: Ny leserrekord for Nettavisen - på flere fronter

Les også: 72 av 75 Amedia-aviser øker opplaget - setter historisk abonnementsrekord

- Imponert over veksten til Nettavisen

Holmene kommer tilbake til en avis som er i stor vekst, Nettavisen har tatt kvantesprang med både leser- og trafikkrekorder, abonnementsrekorder og stor omsetningsvekst.

- Jeg er imponert over veksten til Nettavisen de siste årene, og alle nye prosjekter og tjenester som skapes. Å være en del av dette, og avdeling for innovasjon og forretningsutvikling, skal bli utrolig spennende. Blokka er allerede full av ideer som jeg skal ta med inn i den nye stillingen, sier Holmene.

Avdelingen for innovasjon og forretningsutvikling har ansvaret for nyutvikling i Nettavisen, og har de siste årene hatt ansvaret for alt fra utviklingen av plussproduktet, podkast og en ny nettbutikk som ble lansert i mars 2020. Pål Nisja-Wilhelmsen forteller litt om hva avdelingen jobber med:

- Vårt mål er å lage nye ting som senere blir drevet videre i det vi kaller linjen. Historisk har det vært alt fra de første kommersielle bloggene til datingtjenester, content marketing, den første anbudstjenesten i Norge og mye annet. Nå skal Guro være helt sentral i å bygge de neste store tingene for oss, og inn i vårt store konsern med aviser og muligheter over hele Norge. Vi har store planer, og kommer til å bruke den sentrale plasseringen vi har i Amedia til felles nytte for alle avisene vi har rundt oss med Nettavisen som et sentralt nav.

Nettbutikk - ny strategisk satsing

Tidligere i år ble prosjektleder Tina Maria Karlseng Nygård fast ansatt som butikksjef for Nettavisens nettbutikk som nå er i ferd med å bli en strategisk satsing også i andre av avisene til Amedia.

- Nettavisens avdeling for innovasjon og forretningsutvikling jobber på tvers i Amedia med mange store prosjekter, og vi har allerede i år ansatt prosjektlederen for nettbutikkprosjektet som butikksjef for vår nettbutikk hun utviklet selv. Den startet i mars 2020, og blir en viktig bidragsyter for å skape inntekter som finansierer journalistikk i årene framover. I tillegg er en stilling utlyst for et nytt prosjekt innenfor netthandel utover dette som vi kommer til å besette nå i mars.

Les også: Braksuksess for Nettavisen og Amedias «Netflix for aviser»: Nå kommer ny avis i Oslo

Avdelingen for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen er i dag tolv medarbeidere, og har i tillegg til ansvaret for nye prosjekter driftsansvaret for konsepter som Sportspill, Reisetips, kurs, Hytteopphold og mye annet.

Les også: Nettavisens nettbutikk: Finansierer fem journalister og hjelper små aktører å overleve pandemien

- Ønsket oss en stjerne, hentet den beste

Nisja-Wilhelmsen er klar på at de med Guro Holmene tilbake har fått nok en rett person på rett plass for videre satsing.

- Vi ønsket oss en stjerne, og hentet den beste vi kunne finne til denne rollen. Guros unike kombinasjon av enorm kompetanse på innhold både kommersiell og redaksjonelt, samt hennes kreative egenskaper gjorde at det vare bare en person vi ville ha inn i denne rollen, sier han.

Les også: Nettavisen flyr høyt - satt ny rekord med «Netflix»-løsning

Målet med ansettelsen er soleklart:

- Vi satser videre og sterkere på flere spennende vekstområder. Guro kommer inn på et viktig punkt i vår videre utvikling, og vi vet at hun vil hjelpe oss å nå målene også de neste årene. I tillegg gleder vi oss til å få personen Guro med på det som forhåpentligvis blir fysisk kontorjobb utover sommeren og høsten.