*Nettavisen* Nyheter.

Nettavisen vil løfte leserbrev inn på forsiden

Leserkontakt:

NYE LØSNINGER: Nyhetsredaktør Erik Stephansen og ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen varsler nye løsninger rundt leserkontakt og kommentarfelt. Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)

- Vi vil heller løfte leserne fram i lyset. Kommentarfeltet nederst i hver sak tilfører for lite positivt til debatten, sier ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum.

04.01.19 13:59

OSLO (Nettavisen): Nettavisen har lenge vært avisa som har forsvart det åpne kommentarfeltet, feltet under hver nyhets- eller kommantarartikkel der leserne har fått komme til orde med korte meldinger.

- Nå er tida kommet for å tenke nytt. Det vi har sett en stund er at kommentarfeltene i sin nåværende form tilfører for lite positivt og for mye negativt, sier ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum.

Nå melder han at avisa fortsatt vil holde fanen for upopulære meninger høyt, og at det vil komme nye og bedre løsninger. Men at kommentarfeltet slik vi kjenner det stenger i dag.

- Ikke fornøyd

- Nettavisen har ønsket å bidra til en mest mulig åpen og fri debatt, der også upopulære meninger får slippe til. Derfor har vi hatt åpne kommentarfelt, og vi har brukt ressurser på å moderere det. Vi har likevel sett at mange bruker tid og plass på sjikanere og skjelle hverandre ut, i stedet for å berike debatten med argumenter. Det er en situasjon vi ikke er fornøyd med, sier nyhetsredaktør Erik Stephansen.

LES OGSÅ: Nettavisen går videre i kontakten med leserne

Han peker på at situasjonen i det norske samfunnet også har endret seg. Sosiale medier er full av åpne kanaler der folk kan ytre seg.

- I dag kan ingen påstå at de ikke kommer til orde. Problemet er heller å bli hørt i all støyen, sier Stephansen.

Vil la leserne komme til orde

Han sier avisa nå ser på nye løsninger for leserkontakt.

- Vi skal gjøre det lettere å komme til orde med korte leserinnlegg eller utvidede kommentarer. Disse vil vi til gjengjeld prioritere og gjøre mer synlige enn i dag, også løfte dem fram på forsiden. Disse løsningene vil vi komme tilbake til, sier Stephansen.

Han legger til at Nettavisen i dag mottar tilsammen mellom 1000 og 1500 kommentarer hver dag, fordelt på ulike artikler og kommentarer. Det sier seg selv at de fleste av disse kommentarene står i fare for drukne sammen med alle de andre.

- Vårt mål er å få til et opplegg der vi på ulike måter kan løfte fram de beste og mest interessante leserreaksjonene, og sørge for at de blir sett og lest, sier han.

Fikk Fritt Ord-støtte

Nettavisen har fått Fritt Ord-støtte til å utvikle nettdebatten. Slik kommenterer stiftelsens direktør Knut Olav Åmås nyheten om at Nettavisen nå går bort fra åpne kommentarfelt:

- Det er trist at nok en avis stenger kommentarfeltet. Nettavisens erfaringer viser at det krever veldig store ressurser å holde kommentarfeltene så gode at de har en verdi i samfunnsdebatten. Inntil for få år siden syntes det å være en håndterlig oppgave å røkte kommentarfeltene. Nå ser vi at den negative kulturen har styrket seg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Knut Olav Åmås, direktør i stiftelsen Fritt Ord. Foto: Cornelius Poppe (NTB Scanpix)

- Mer polarisert

- Hva er årsaken, tror du?

- Deler av den uredigerte samfunnsdebatten på nett er blitt mer polarisert, spesielt på følsomme temaer som innvandring, islam og klima. Det ser vi ikke minst på Facebook.

- Har Fritt Ords støtte til Nettavisens nettdebatt vært bortkastet?

- Nei, vi har med glede bevilget disse pengene til et ambisiøst prosjekt, og det var forsøket verdt, fordi Nettavisen er et så slagkraftig mediehus. Men faren er at nok en bred offentlig debattarena nå går tapt og ekkokamrene på Facebook vinner terreng. Min oppfordring til de redigerte mediene er at de må finne løsninger for å redigere debattene på sine egne Facebook-sider, sier Åmås.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag