RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettbrukerne tenner på røykeskremsel

Sist oppdatert:
90.000 besøkende var innom røykekampanjen de første to ukene. Og på Propaganda stemte leserne Virtual Garden-kampanjen rett til topps.

Sosial- og helsedirektoratet viste i høst til gode resultater i sin statlige kampanje som indirekte skulle få nordmenn til å slutte å røyke. Og hindre at folk begynner.

Virkemidlene var, i stedet for pekefingermetoden, å sette søkelys på tobakksindustrien og dens metoder.

Direktoratets skremselskampanje ble vist på landets TV-skjermer og kinolerreter samtidig som den ble kjørt mye på nettet. Pågangen til "Røyketelefonen" ble tredoblet i kampanjeperioden.

- Nettstedet har vært godt besøkt. Over 90 000 brukere har vært innom nettsidene de første to ukene. Spesielt edutainment-spillet "Tobakksbaronen" har slått an, med lange besøkstider viser loggen. Dette er meget hyggelige tall, sa Øivind Lindøe som er konsulent i reklamebyrået bak kampanje Virtual Garden, et par uker etter at kampanjen var satt i gang.

- Og det som er viktigst er at brukerne har vært inne i rundt fem minutter i gjennomsnitt, mente Lindøe.

Internett-delen av kampanjen vant Sølvtaggen for oktober (se egen artikkel under), nettreklame-konkurransen som MSN Norge, den interaktive reklameorganisasjonen INMA og Propaganda arrangerer sammen. Det er en profesjonell jury under ledelse av tekstforfatter Jostein Borgmo som bestemmer utfallet av Sølvtaggen hver måned.

Men Propagandas lesere er også enig i at informasjonskampanjen er verdt å få med seg. I en høyst uvitenskapelig avstemning, har 26 prosent av dem som har stemt, krysset av for røykekampanjen. På andreplass ikom Audi og A2-kampanjen som reklamebyrået Bates stod bak. Den fikk 19 prosent av stemmene.

Her kan du se oktober-resultatene fra leseravstemningen

Det innebærer at grasrota er mye mer i takt med Sølvtaggen-juryen i oktober enn i september. Da stemte Borgmo & Co frem nettreklamen for den norske filmen "Kvinnen i Mitt Liv", produsert av Kroma.

Kampanjen (som var den første i en serie på tre) vant en suveren seier blant over 20 innsendte bidrag. Den fikk imidlertid kun 2 prosent av Propaganda-lesernes stemmer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere