RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettet snører seg rundt radio

Sist oppdatert:
Mens radio i fjor omsatte reklame for dobbelt så mye som Internett, er nettavisene nå i ferd med å ta igjen radiokanalene. – Det kommer til å skje snart, sier Roar B. Sletner.

Ferske tall fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) viser at nettbransjen opplever en gedigen opptur i annonseringen. Mellom januar og august i fjor ble det formidlet annonser for 69 millioner kroner gjennom mediebyråene, i år har det tallet økt til over 100 millioner kroner.

Økningen har vært på 44 prosent det siste året og med denne farten er det ikke lenge igjen til nettet tar igjen radio som mediekanal.

- Jeg mener det bare er et tidsspørsmål før nettet er større enn kommersiell radio, når det gjelder annonseomsetning. Det ligger nesten i sakens natur, sier MIO-leder, Roar B. Sletner, til Propaganda.

Etter fjorårets første syv måneder ble det solgt reklame til de kommersielle radiokanalene for 135 millioner kroner gjennom mediebyråene, nesten dobbelt så mye som for nettavisene. Nå omsetter nettavisene nesten ¾ av det radiokanalene gjør.

- Jeg tror nettavisene allerede omsetter for mer enn radiokanalene. Det er fortsatt slik at en god del av annonseomsetningen til nettavisene går utenom mediebyråene, sier han videre.

Propaganda har tidligere referert fra statistikkene til Interesseorganisasjonen for Interaktiv Markedsføring som viser at annonseomsetningen på nettet var på drøyt 200 millioner kroner i første halvår og at nettomsetningen dermed allered er større enn radio.

Han tror ikke at introduksjonen av en ny riksdekkende, kommersiell radiokanal vil føre til at radiokanalene vil øke sin annonseomsetning betraktelig, slik både Kanal4, P4 og Radio1 har forutsett i sine kalkyler.

- Jeg er ikke overbevist om at markedet kommer til å bli utvidet mye på grunn av Kanal4. Derimot tror jeg det vil bli et økt prispress på grunn av økt konkurranse. Det kommer til å bli tøft å tjene penger i dette markedet, sier Sletner til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere