*Nettavisen* Nyheter.

Netthandel blir enklere

Nå kan du snakke direkte med selgere på nettet samtidig som du legger inn din bestilling.

Det å handle på nett har mange fordeler. Blant annet er utvalget fantastisk, du kan handle når du vil og prisene er typisk lavere enn i butikken.

Lite kundebehandling
Problemet er derimot at hvis du ikke vet helt hva du skal ha, er det ofte vanskelig å få hjelp. Er du i en butikk har du en selger som kan gi deg den informasjonen du trenger, men på nett er det ikke like enkelt. Ofte tar det lang tid å få svar på e-post, og det å ringe til en nettbutikk virker litt skremmende og unødvendig.

Lynmeldinger har blitt en fantastisk suksess, og blir nå benyttet over hele verden som en foretrukket kommunikasjonsmetode både privat og i jobbsammenheng. Sikkerhetsselskapene har for lengst innført online-hjelp i form av lynmeldinger for å hjelpe kundene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettbutikker gir chatte-hjelp
Og nå snuser en helt ny bransje på fenomenet. Dell har nå som første nettbutikk i Norge innført live lynmeldingshjelp fra selgere på nett. På den måten kan du stille spørsmål til selgere både før, under og etter bestillingsprosessen for å oppklare eventuelle spørsmål du måtte ha.

Vi testet funksjonen, og kom umiddelbart i kontakt med en kundebehandler, og vi fikk svar på alle de spørsmålene vi hadde – selv om vi ikke nødvendigvis fikk det svaret vi ønsket oss.

Dette er definitivt en funksjon vi skulle ønske at flere nettbutikker implementerer, og vil kunne senke terskelen for å handle på nett betydelig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.