RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NextGenTel på børs med vekst, men minus

Sist oppdatert:
Bredbåndsselskapet NextGenTel og adm. direktør Olav Stokke blir trolig høstenes eneste nye selskap på Oslo Børs. Selskapet er i kraftig vekst, men har fortsatt underskudd. Her får du hovedpunktene
På en presentasjon i dag la NextGenTel frem detaljene i forbindelse med selskapets velkjente ambisjon om å gå på børs.

Det planlegges en emisjon på 112 til 220 millioner kroner. Kursen skal fastsettes i bokbygging. Indikert intervall er 25 til 40 kroner pr. aksje, noe som verdsetter selskapet til mellom 500 og 800 millioner før emisjonen. I tillegg til emisjonen blir det gjort et nedsalg fra innsidere og muligens Rieber-familien på 750.000 til 1.150.000 aksjer.

Det vil bli gitt 10 prosent rabatt for private småaksjonærer. Tegningsperioden blir fra 25. november til 9. desember.

NexGenTel vil bruke pengene dels til å styrke posisjonen og gi mulighet til økt vekst, redusere kortsiktig gjeld og satse på IP-telefoni, altså internettbasert telefoni over bredbånd - noe som planlegges lansert neste år.

Vokser kraftig

NextGenTel er i kraftig vekst. Omsetningen i årets tre første kvartaler er på 211,6 millioner kroner, mot 96,0 samme periode i fjor.

Før avskrivninger er driftsresultatet (EBITDA) nå pluss 37,4 millioner kroner, mot minus 30,8 samme kvartal i fjor.

Men betydelige avskrivninger og rentekostnader gjør at resultat før skatt fortsatt er i minus med 54,3 millioner kroner, mot minus 78,9 samme periode i fjor.

First Securities, som sammen med ABG Sundal Collier er rådgiver for noteringen, har utarbeidet en analyse hvor man ser pluss på bunnlinjen i 2005. Da venter First et resultat før skatt på 19 millioner av en omsetning på 583 millioner.

På spørsmål fra iMarkedet om det ikke, basert på dette, er vel tidlig å gå på børs, svarte adm. direktør Olav Stokke:

- Vi kunne bli lønnsomme veldig raskt, men markedet vokser veldig sterkt. Hvis vi bare siktet på lønnsomhet, ville vi mistet markedsandeler og etter hvert blitt et uinteressant selskap.

Han pekte også på at selskapet leverer økende driftsoverskudd før avskrivninger kvartal for kvartal, og han ser ingen tegn til at denne trenden vil stoppe.

Han sier videre at investeringene fremover omtrent ventes å tilsvare avskrivningene.

Vil holde andelen


I dag har selskapet en andel på 26,7 prosent av Telenor i ADSL-markedet, og Stokke sier at planen er å ligge mellom 25 og 30 prosent. Selskapet er langt foran de andre Telenor-utfordrerne.

Fremover vil man kjøre tung markedsføring mot massemarkedet via TV2, som har gått inn med 20 millioner i en emisjon i NextGenTel for en andel på 2,6 prosent. Til gjengjeld vil NextGenTel kjøpe reklameplass av TV2 for 15 millioner.

Stokke sier selskapet ikke har noen planer om å gå utenfor Norge, i alle fall ikke før man er blitt tungt lønnsomme i Norge.

Største eiere er i dag venturegruppene Geocapital og Northzone. Disse vil ha en lockup på seks måneder etter noteringen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere