NextGenTels nye planer

Bredbåndsleverandøren NextGenTel og Olav Stokke viser en klar bedring i tallene i fjerde kvartal. Selskapet har nye, spennende planer i 2006, og setter fokus på kundetilfredshet.

19.05.08 00:15

NextGenTel var ute med resultater for fjerde kvartal tirsdag morgen. Selskapet viser en bedring i både topp- og bunnlinje.



Omsetningen i fjerde kvartal 2005 økte til 163,4 millioner kroner, noe som var en oppgang på 29 prosent i forhold til fjerde kvartal 2004.



Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var i fjerde kvartal 36,4 millioner kroner, noe som var opp 18 prosent. Det rene driftsresultatet (EBIT) ble 11,3 millioner kroner i perioden, mot 1,5 millioner kroner i tilsvarende kvartal 2004.



Etter oppkjøp hadde bredbåndsselskapet NextGenTel en kundevekst på 18.400 bredbåndslinjer i fjerde kvartal 2005. Totalt hadde selskapet 148.000 linjer ved utgangen av 2005, og økte markedsandelen i det totale DSL-markedet til 18,1 prosent.



- NextGenTel øker sin markedsandel i dette kvartalet, og styrker dermed selskapets posisjon som den klare nummer to og alternativet til Telenor i et fortsatt voksende marked for bredbånd, skriver adm. direktør Olav Stokke i NextGenTel i forbindelse med fremleggelsen av resultatene fra fjerde kvartal.



Nye planer

Med økt inntjening i kvartalet, legger Olav Stokke & Co. store nye planer i bredbåndsmarkedet.




Av nye tiltak i 2006, er satsingen på WiMAX som er lokalt trådløst bredbåndsnett. Her har NextGenTel startet en et prosjekt i Bergen og Oslo i samarbeid med Alcatel.



I meldingen tirsdag heter det at NextGenTel vurderer en lansering av kommersielle produkter basert på WiMAX allerede før sommeren 2006.



NextGenTel vil også fortsette sin utbygging av egne lokale nettverk i løpet av 2006.



Fokus på kundetilfredshet

NextGenTel har blitt trukket frem som en leverandør med lav fokus på kundetilfredshet flere ganger. Dette skal selskapet gjøre noe med, og dette område er et fokusområde for bredbåndsleverandøren.



Stokke legger samtidig noe av skylden for selskapets leveranseproblemer på Telenor. NextGenTel benytter seg av eget og Telenors bredbåndsnettverk.



- Omfattende omlegginger i telenettet i regi av Telenor det siste halvåret har skapt store utfordringer for NextGenTel og våre kunder. Dette tar vi meget alvorlig, og vi ser nå at de kapasitetsøkninger innen kundeservicefunksjonen og øvrige forbedringer som er iverksatt, har fått klare effekter i form av forbedrete responstider og positive tilbakemeldinger fra kunder, heter det i meldingen fra NextGenTel.



Samlet inntekt per kunde (ARPU) viste en svakt fallende utvikling med en reduksjon på 5 kroner til 409 kroner i fjerde kvartal i forhold til kvartalet før, opplyses det.



NextGenTel skriver i meldingen av det totale bredbåndsmarkedet steg med 257.000 linjer i 2005. Dette er opp fra en økning i linjer på 249.000 i 2004. I meldingen heter det at NextGenTel også venter fortsatt sterk etterspørsel i 2006.



- Sterke markedsføringstiltal vil fortsette med aggressive tilbud og attraktive bundlinger, heter det i kvartalsmeldingen.



NextGenTels kontakt med BankenesBetalingssentral har ikke gitt store volum ennå, men selskapet venter en klar økning som følge av avtale i første kvartal 2006.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.