Gå til sidens hovedinnhold

Nike vant gruppespillet

Nike-sponsede VM-lag var best i gruppespillet i Tyskland.

VM i fotball drar flere TV-seere enn noe annet sportsarrangement - OL inkludert. Det er et svært viktig utstillingsvindu i kampen om å selge sportsutstyr. For verdens to største utstyrsprodusenter Nike og Adidas, er det månedslange arrangementet en slags kåring av hvem som er nummer én, ikke bare i fotball, men i hele det globale markedet innen salg av sportsutstyr.

NA24 - din næringslivsavis

Utstyrsleverandøren som sponser flest lag under årets fotball-VM er Puma. Men med lag som Togo, Iran, Tunisia og Saudi-Arabia oppnådde Puma kun en andre plass med 37 poeng, melder Realtid.se.

Tysk Adidiashjelp
Den amerikanske kjempen har lag som Brasil, Holland og Portugal i sin stall. Og ettersom både Brasil og Portugal tok full pott, eller ni poeng hver, fikk Nike en god start på turneringen med sine 40 poeng.

Hovedsponsoren til årets VM, Adidas, sponser bare syv lag, men klarte å karre til seg 32 poeng i de innledende kampene. Over halvparten av disse poengene sto Spania og Tyskland for.

Adidas mot Nike
Kampen om hvilken sponsor som til slutt vil ha levert årets vinnerdrakter er veldig åpen. Adidas har hjemmefavorittene Tyskland, fintspillende Argentina og outsideren Spania. Nike på sin side har favorittene Brasil og konkurranselaget Portugal med videre. England blir sponset av Umbro som nå bare har en kjepphest igjen etter at Sverige ble utslått.

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken