– Jeg ble litt sur da jeg fikk meldingen. Jeg har betalt bilen kontant og har en leasingbil som skal leveres inn. Å bare sende en tekstmelding om at leveringen er utsatt på ubestemt tid er for dårlig, sier Nils Malcon til Nettavisen.

Nettavisen har sett flere kommende Tesla-eiere poste skjermdumper av samme melding fra Tesla. Der står det at leveringen av den nye bilen deres er utsatt på ubestemt tid.

– Grunnet en feil i typegodkjenningen, er det per nå dessverre ikke mulig å gjennomføre registrering av din Model 3. Vi må derfor avlyse din opprinnelige oppsatte utleveringsdato mens vi jobber tett med Statens vegvesen for å løse dette. Vi tar kontakt med deg for å sette opp en ny utleveringsdato så fort vi vet når dette blir løst, skriver Tesla i meldingen.

Fikk du med deg denne?


Malcon sier til Nettavisen at han ikke har fått noen svar fra Tesla Norge om hvor lang tid det vil ta før han får bilen, eller akkurat hva det er som tar så lang tid.

– Men jeg har fått super service fra Tesla Sarpsborg. De har tilbudt meg en lånebil mens jeg venter. Jeg er superfornøyd med servicen deres, men heller ikke de visste noe mer om hva som har skjedd, sier Malcon til Nettavisen.

Onsdag, noen timer etter at Nettavisen pratet med ham, fikk Malcon plutselig beskjed om at bilen kan hentes likevel, fredag klokken 16.00.

Har du sett denne filmen fra 2020?

Malcon etterlyser mer informasjon fra Tesla Norge om situasjonen. Men det kan han se langt etter. Nettavisen har sendt mail til Tesla Norge og spurt hvor mange biler som er rammet av feilen, samt bedt de utdype hva som er problemet.

– Vi har ingen kommentar, og ønsker ikke å bli navngitt i artikkelen. Du kan for eksempel skrive at en talsperson for Tesla Norge ikke ville kommentere saken. Ha en fin dag, svarer Nora Wisløff Egenæs i en e-post. Hun har tittelen «Associate, Content and Programs, Norway and Iceland» og er den som tar seg av pressehenvendelser for Tesla i Norge ut året.

Systemfeil

Statens vegvesen forteller derimot gjerne hva som har skjedd. Det hele dreier seg nemlig om en systemfeil når de nye bilene skal typegodkjennes.

– Årsaken til problemene ligger i mottaket fra typegodkjenning av verdier for innpress hvor «35 eller 40 mm» mottas som «35/40». Denne verdien tillates ikke ved registrering. Dette vil bli rettet opp slik at innpress vil bli angitt som 35 eller 40 millimeter og ikke 35/40, skriver Asbjørn Steinar Hagerupsen i en e-post til Nettavisen. Han er sjefingeniør i veivesenet.

Hvis du er usikker på hva innpress er for noe har Hagerupsen svaret på dette også.

– «Innpress» er avstanden mellom senterlinjen på en felg og anleggsflaten på hjulnavet. Innpresset oppgis i millimeter, og omtales ofte under betegnelsen ET. ET betyr innpressing (Einpress Tiefe på tysk) og er et uttrykk for hvor langt inn i skjermen felgen sitter, forklarer han.

Til Nettavisen sier han at en løsning er like rundt hjørnet, men han tør ikke anslå hvor lang tid det vil ta.

– Men inntil den er ordnet korrigerer vi typegodkjenningene manuelt etter henvendelse fra Tesla. Dette kan for øvrig ta 1 til 2 dager på grunn av generell stor arbeidsbelastning, skriver han i en e-post.

Han vet heller ikke hvor mange biler dette gjelder.

– Det er nok kun Tesla som kan svare på det. Det kommer an på hvor mange de har solgt. Feilen framkommer ikke før kjøretøyene skal registreres, det vi si at i utgangspunktet berører det kun ett kjøretøy før saken ordnes, sier Hagerupsen.

Så langt vegvesenet kjenner til rammer feilen kun Tesla Model 3.

Les også

Strøm dyrere enn diesel - sånn kan vi ikke ha det

Les også

Er verden virkelig?