RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

No pain, no gain?

MUSKELSTMERTER: Selv om man tøyer godt ut, er det normalt å få gangsperre eller muskelsmerter dagen etter trening. Om du får det eller ikke, har imidlertid ingenting å si for muskelmassen.
MUSKELSTMERTER: Selv om man tøyer godt ut, er det normalt å få gangsperre eller muskelsmerter dagen etter trening. Om du får det eller ikke, har imidlertid ingenting å si for muskelmassen. Foto: Trening.no
Sist oppdatert:
Muskelnedbryting er ikke nødvendig for omforming av muskelvev.

(SIDE2): Musklene våre er et dynamisk vev som reagerer på bruken av det. Skal våre muskler blir sterkere må de først bli brutt ned for så å bygges opp igjen ved restitusjon. Nedbrytingen av muskelvev oppnår vi blant annet ved styrketrening.

Denne studien hadde følgende hypotese: Skal man få omforming av muskelvev, er det nødvendig å få en muskelnedbryting som er mulig å oppdage.

Artikkelen er levert av Trening.no.

Forskerne designet en studie bestående av to grupper, en gruppe som hadde trent tidligere og en gruppe som var utrent.

De trente fikk et treningsprogram med en gradvis progresjon for å unngå muskelsmerter.

De utrente fikk et treningsprogram som fremprovoserte muskelsmerter.

Begge gruppene gjennomførte et 8 ukers treningsprogram bestående av et høyintensitets ergometersykkel-program, med en varighet på 20 minutter. Dette programmet ble gjennomført 3 ganger per uke.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Resultat
Ikke uventet viste resultatene at den utrente gruppe hadde erfart muskelsmerter. Dette var fraværende hos den trente gruppa.

Dette ble bekreftet gjennom målinger av plasma kreatin kinase og selvrapportert muskelsmerte.

Målingene viste også like nivå av veksthormonet IGF-1 hos begge gruppene.

Begge gruppene hadde lik økning i muskelvolum og økning i styrke.

Konklusjon
Resultatene fra denne studien foreslår at oppbygging av muskler, for eksempel hypertrofi (muskelvektst) kan oppnås uavhengig av noen merkbar nedbryting/smerter i musklene.

Kilde: . J Exp Biol. 2011 Feb 15;214(Pt 4):674-679.Muscle damage and muscle remodeling: no pain, no gain? Flann KL, Lastayo PC, McClain DA, Hazel M, Lindstedt SL. Department of Biological Sciences, Northern Arizona University, Flagstaff, AZ 86011-5640, USA.

LES OGSÅ:
10 tips når du skal begynne å trene
Bedre treningseffekt med musikk på øret ?
Effektiviser treningen din!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere