RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nok et byrå satser nordisk

Sist oppdatert:
"Nordic is the new loud". Stadig flere byråer ser på det nordiske markedet og foreløpig sist i rekken er Ogilvy, som nå går sammen med sine nordiske søsterselskaper.

- Nordiske kunder står for rundt 60 prosent av vår omsetning. Med denne sammenslåingen blir Norden en betydelig spiller i Ogilvy-nettverket og det fjerde største Ogilvy-byrået i Europa, sier administrerende direktør Magnus Eide til Propaganda.

Heretter blir Ogilvy i Norden og de baltiske landene å betrakte som om de er ett byrå i Ogilvy-systemet.

- Vi rapporterer én bunnlinje inn til Ogilvy, sier Eide videre.

Ifølge Eide vil det nye Ogilvy-byrået bli Nordens sterkeste byrå. Byråene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og de baltiske landene blir fullt integrert med hverandre og vil telle som ett felles profittsenter innen moderselskapet.

Nåværende country manager Lars Blomberg i Ogilvy Sverige vil også ha rollen som Chairman & CEO for Ogilvy Group Nordic og lede et Nordic Board med de lokale lands Country Managers. Det vil ikke bli endring i selskapsstrukturen i hvert lokalt byrå.

- Vi følger i våre kunders fotspor. Ogilvy Nordic blir en tung partner for de kundene som har et nordisk og internasjonalt perspektiv, og som vil ha integrert og effektiv kommunikasjon i alle markeder, sier Lars Blomberg i en pressemelding.

Ifølge Magnus Eide medfører ikke omorganiseringen at noen stillinger forsvinner fra det norske byrået. Heller motsatt.

- Når vi nå går sammen vil vi få et større fokus internt i organisasjonen og dermed få midler på en helt annen måte enn om vi bare var et lite enkeltbyrå, sier han og viser til at de blant annet skal satse på å videreutvikle seg innen sisteledd og dialogmarkedsføring.

Sammenslåingen skjer blant annet på bakgrunn av at man de siste årene har sett flere store nordiske restruktureringer på kundesiden, noe de forventer vil fortsette i tiden fremover.

- Annonsører har jobbet nordisk i over 20 år, men det kommer i enda sterkere grad nå enn tidligere. Det er et trekk hos kundene at de enten vil ha et nordisk lead-agency eller en nordisk arbeidsgruppe. Det skal vi gi dem, sier Eide til Propaganda.

Den nordiske integrasjonen skal gi et mer homogent tilbud og gi kunder tilgang til hele bredden av kompetansesentra i Norden gjennom spesialtilpassede team satt sammen for hver kunde.

Ogilvy har allerede flere pan-nordiske kunder som styres fra Norge, som SAP samt Kraft med merkene Freia, Marabou og Daim. I tillegg til dette er det et utstrakt samarbeid mellom Ogilvy-byråene på en rekke internasjonale kunder som blant annet Nordea, Eniro, IBM og Unilever.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere