*Nettavisen* Nyheter.

Bjørn-Kristian Svendsrud

Nok moralisme nå

Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Denne endeløse listen av dårlige forslag fra Helsedirektoratet tar jo aldri slutt.

Vi har ikke engang kommet to måneder inn i år 2019, før Helsedirektoratet har begynt på jobben for å skape rekord i antall latterlige utspill. Deres siste påfunn kunne man lese om i bladet Kapital 31. januar, hvor direktoratet skriver at de mener Vinmonopolet bryter loven ved å tilby en nokså enkel informasjonsmerking på vin og andre alkoholprodukter som selges på Vinmonopolet. Det er en snodig lovfortolkning.

Produktinformasjon = Reklame?

«Å merke alkoholholdige produkter som «økologisk», «nyhet» og «søt» på hyllekanten kan være brudd på alkoholreklameforbudet» hevder Helsedirektoratet. Jeg stiller meg da følgende spørsmål: Når ble det slik at reklame er å tilby forbrukerne grunnleggende informasjon om produktet de ønsker å kjøpe? Jeg ville trodd det var god salgsskikk at kunden får vite hva man putter i seg.

Det virker som at hver gang Helsedirektoratet uttaler seg om alkohol og tobakk går de etter de små symbolsakene. Det famøse forslaget om forbud mot tre-liters pappvin er det forrige i rekken, et forslag som raskt ble avfeid av FrP med folkehelseministerÅse Michalsen i spissen. Nå er det derimot produktinformasjonen moralistene er ute etter. Mener virkelig Helsedirektoratet det er for mye for langt at forbrukeren skal få lov til å vite om vinen deres er søt eller tørr før de åpner den, og skrur på Lindmo på fredagskvelden?

Forbrukers rettigheter

Jeg har svært vanskelig for å tro at nordmenns alkoholkonsum øker hvis man får lov til å vite om vinen man skal kjøpe er ny eller ikke, hva den smaker, eller hva slags mat den passer til. Det er også et interessant paradoks at man går i retningen av mer og mer informasjon på produkter som skal selges til forbrukere, mens Helsedirektoratet mener man skal gå i motsatt retning når det gjelder alkoholprodukter. Jeg mener en forbruker har rett til å få så mye informasjon som mulig om alkoholprodukter, på lik linje som man har rett til å vite hvor mange rom det er i et hus før man kjøper det. Informasjon er ikke, og vil aldri være reklame, det er kun med på å opplyse kunden.

Lavere alkoholavgifter

Helsedirektoratets samfunnsoppdrag er ifølge dem selv «å styrke hele befolkningens helse gjennom helhetlig og målrettet arbeid på tvers av tjenester, sektorer og forvaltningsnivå». Hvis det virkelig er dette de ønsker, vil jeg invitere Helsedirektoratet til å bli med FpU på et forslag som faktisk vil styrke folks helse. Nemlig å redusere alkoholavgiftene.

Det er ingen hemmelighet at Norges skyhøye alkoholpriser har grensehandel og smugling som direkte konsekvens.

Jeg skulle derimot ønske vi hadde et Norge hvor det lønte seg å kjøpe én flaske vin på Vinmonopolet når man ønsket det, i stedet for å kjøre til Sverige og kjøpe seks. Et Norge hvor det lønte seg å kjøpe en god drink på nærmeste bar når man følte for det, i stedet for å kjøpe en liter med tvilsom hjemmebrent fra nærmeste låve. Et Norge hvor man heller kjøpte seg en ny og spennende øl fra et lokalt mikrobryggeri, enn å kjøpe flere brett med polsk øl fra en smugler. Jeg håper Helsedirektoratet en dag kan bli med på å jobbe for dette Norge, i stedet for å fremme useriøse symbolforslag som aldri vil bli reell politikk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.