RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nokia vil danke ut tannbørsten

Sist oppdatert:
Her er noen av Nokias fremtidsvisjoner.

STOCKHOLM (Nettavisen): Nokia hadde tatt en titt i krystallkula før de denne uken samlet skandinavisk presse i Stockholm for å fortelle hvordan mobiltelefonene skal se ut, være utstyrt og hva de skal kunne i fremtiden.

Navigasjon, tjenester knyttet til posisjonering, konvergens og atter flere tjenester skal føre Nokia i front som både mobilprodusent og internettselskap.

Mer populær enn tannbørsten
Av verdens 6,7 milliarder mennesker er det 3 milliarder som har en mobiltelefon. Til sammenlikning eier rundt 4 milliarder en tannbørste. I løpet av noen få år regner Nokia med at de danker ut tannbørsten på popularitetsstigen.

- Innen 2010 vil 4 milliarder mennesker ha en mobiltelefon, og innen 2015 kommer vi til å være oppe i 5 milliarder. I tillegg vil nettverkstrafikken mer enn hundredobles, sier Jarkko Sairanen, Nokias visepresident i markedsstrategi.

Får å nå dit har Nokia tatt en titt inn i fremtiden. Dette er hva de ser.

Mer enn bare GPS
Nokia har allerede integrert GPS-funksjonalitet i flere av sine nyeste mobiltelefoner, og ifølge Nokias GPS-sjef Christof Hellmis er dette bare begynnelsen.

I tillegg til kart og navigasjon, lover Hellmis at Nokia vil komme med en rekke tjenester som skal gjøre brukeropplevelsen bedre.

- Vi jobber med å utvikle navigasjonsbaserte tjenester til mobilen for at brukeren skal få en best mulig opplevelse. Er du på jakt etter en restaurant, skal du kunne få opp denne, og ringe direkte og bestille bord, forklarer Hellmis.

I tillegg lover han at Nokia vil komme med forbedringer og med alt fra støtte for gangveier i parker til råd og tips om du bør kaste deg i en taxi, eller om buss vil få deg frem like fort.

- Frem til nå har Nokia vært en hardware-produsent, nå er vi blitt en tjenesteleverandør, sier Hellmis.

Et eksempel på en GPS-basert tjeneste er Nokia Sports Tracker. Programmet er med deg på treningstur og kan vise deg hvor lang treningstruten din er, hvor lang tid du bruker og dersom du har venner som bruker den samme tjenesten – hvor mye raskere du er enn alle vennene dine.

Multimedia
I tillegg til navigasjon trekker Nokia frem viktigheten av konvergens og at flere og flere funksjoner smeltes sammen i en enhet.

- Vi har valgt å satse på det vi kaller en multimedia computer, og stadig flere av våre modeller har både GPS, musikkspiller, fotokamera, en god nettleser. Vår utfordring er å få brukerne til å se på dette som mer enn bare en mobiltelefon, sier Nokias Tomas Chatzopoulos til Nettavisen.

Chatzopoulos peker på at to av tre som har mobilkamera oppgir at dette er deres primærkamera, og tror at nye tjenester som geografisk merking av bilder og måter å dele, skrive ut og bruke mobilbilder vil gjøre kamerafunksjonaliteten enda viktigere for folk flest.

Fremtidens internettselskap
I tillegg har han tro på at community-tjenester som Facebook og MySpace vil være med på å forandre måten vi bruker internett på mobilen.

- Du trenger ikke lenger noen fast plass for å kunne delta i communities. Med en multimedia computer som Nokia N95 kan du dele filer, opplevelser og bilder med vennene dine uansett hvor du befinner deg, sier han.

- Nokia vil bli et av verdens største internettselskaper. Vi har snakket lenge om vår multimedia computer, nå føler vi endelig at vi begynner å få frem budskapet og at vi har begynt å walk the walk, ikke bare talk the talk, avslutter Chatzopoulos.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere