Se NTNU-forsker Morten Welde slakte byggingen i dette klippet:

Arbeiderpartiet (Ap) sikrer flertall for bygging av jernbane i Nord-Norge, noe som skapte høy temperatur i Politisk Kvarter på NRK tirsdag.

Les også: Stavrum: Nord-norske politikere overbyr hverandre i gigantisk jernbanegalskap til 133 mrd.

Ap kommer både til å støtte forslaget fra Sp, SV og Frp, samt sitt eget om å innlemme Nord-Norgebanen i Nasjonal transportplan (NTP), i Stortinget tirsdag.

Stortingsrepresentant Cecilie Myrseth (Ap) er svært positiv til utbyggingen:

– Vi stemmer for begge forslagene i dag. I begge forslagene sier man at arbeidet må settes i gang. Vi konkretiserer hva dette arbeidet er. De forslagene er så like, og det skal ikke være noe tvil om at vi vil realisere Nord-Norgebanen og derfor stemmer vi for begge forslagene, sa Myrseth i NRK tirsdag morgen.

- En rekke negative virkninger

Dermed er flertallet sikret for den 375 kilometer lange jernbanen fra Fauske til Tromsø, med sidespor til Harstad.

Det synes ikke NTNU-forsker Morten Welde noe om:

– Dette er sannsynligvis Norges mest ulønnsomme transportprosjekt noensinne. Det gir veldig lite nytte for samfunnet, og i tillegg gir det en rekke negative virkninger for urfolk, natur og klima, sa Welde i debatten.

Se Weldes uttalelser øverst i artikkelen.

Les også: Ap fremmer forslag om Nord-Norgebanen

Han viser til en utredning fra Jernbaneverket i 2019, indikerer at kun noen hundre passasjerer per dag vil velge tog fremfor fly. Det tilsvarer en lokal bussrute i en mellomstor norsk by.

I utredningen skriver Jernbanedirektoratet at en slik bane ikke vil bli samfunnsøkonomisk lønnsom. Direktoratets beregninger viser at samfunnet vil tape mellom 46 og 109 milliarder kroner om banen blir bygd.

Ap-stortingsrepresentant Myrseth påpeker at det viktigste er å få godset på bane for å få varene fram både trygt og raskt.

Les også: Banebrytende for Nord-Norge

Forsker Welde mener derimot det er viktigere å ruste opp både Europaveien og fylkesveinettet i Nord-Norge.

– En historisk dag

Blant forslagsstillerne tas omvendingen fra Arbeiderpartiet imot med glede og åpne armer. Stortingsrepresentant Sandra Borch (Sp) fra Troms jubler over Arbeiderpartiets nye støtte til forslaget.

– Dette er en gledens dag. En historisk dag. Arbeiderpartiet har tydeligvis sett at vårt forslag går lenger enn de først tenkte. Det er bare å ønske Ap velkommen om bord, og så kan vi se regjeringspartiene stå igjen på perrongen, sier Borch til NTB.

Næringspolitisk talsperson og nestleder i SV Torgeir Knag Fylkesnes kaller det et enormt gjennombrudd at Arbeiderpartiet kommer med.

– Et Nord-Norge uten bane ville ha utviklet seg til en periferi i en tid hvor utslipp skal ned og energieffektiv transport skal opp. Med bane åpner det seg store muligheter for næring og folk. Vi blir en del av Jernbane-Norge, sier Fylkesnes i en kommentar til NTB.

– Nå starter planlegginga av hvordan banen skal utformes, og ikke minst hvordan sikre at banen ikke svekker beite og samiske næringer – det blir viktig, sier han videre.