Nordea satser i Polen

Nordea Bank satser hardt i Polen og satser på å få 50 prosent av de nordiske selskapene i landet som kunder

19.05.08 01:09

Nordea har nettopp sluttført oppkjøpet av LG Ptro Bank og har dermed en kundemasse på 250.000 i Polen, tilsvarende en markedsandel på 0,9 prosent, skriver Dagens Industri.



Nordeas mål er å bli en av Polens ti største banker, med en markedsandel på fem prosent i Polen i løpet av tre år. I tillegg satses det på å få 50 prosent av de nordiske selskapene i Polen som kunder.



Målet kan bli vanskelig å nå utelukkende gjennom organisk vekst, og ifølge Nordeas Polen-sjef Wlodzimierz Kicinski kan det godt komme flere oppkjøp i Polen.



Analytikere er skeptiske til Polen-satsingen fordi markedet allerede er delt mellom de største aktørene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.