*Nettavisen* Nyheter.

Nordmann med PR-kupp om engelske fotballvaner

Britiske fans er mer interessert i fotball enn i kona. Det er saken PR-rådgiver Endre Johansen (bildet) satte på agendaen i Storbritannia denne uken. Dekningen var så omfattende at selv VG plukket den opp.

20.06.08 11:05

Det nærmer seg seriestart i Premier League og de engelske avisene har vært proppfulle av analyser av kommende sesong de siste ukene.

Til det kjedsommelige.

Kommunikasjonsrådgiver Endre Johansen i det ledende PR-byrået Band & Brown Communications grep muligheten til å fortelle en annen og definitivt mer vågal historie.

"Not tonight, dear, I am going to watch the match" (overskrift i The Times)

I samarbeid med sin kunde Teletext Sport - som tilbyr resultater, nyheter, lagoppstillinger og analyse via tekst-tv - har Johansen gjennomført en litt spesiell undersøkelse.

- Tidligere har det blitt gjort undersøkelser som viser hvor mye penger folk bruker på fotball her i Storbritannia. Denne gangen var vi primært interessert i hvor mye tid fotballfans bruker på sporten sin, sier Johansen til Propaganda.

I tillegg bestemte Johansen seg for å forske på en annen myte, som går ut på at menn liker fotball bedre enn sex, damer og familie. 1000 fotballsupportere, femti fra hver klubb i Premier League, svarte på undersøkelsen.

"Sex, lies, and football teams" (overskrift i Evening Standard)

Resultatene bør skremme kvinner av banen. Ti prosent av supporterne vil heller se fotball enn å ha sex. Blant Wolverhamptons supportere er andelen hele 40 prosent.

"Wolves beat sexy lovers" (overskrift i The Sun)

- Målsettingen vår var å skape blest om Teletext Sport nå rett før seriestart. Vi søkte etter noe som var lett fordøyelig, menneskelig og interessant for mediene. Ved å mikse sex og fotball traff vi blink, sier Johansen.

"Footie better than nookie" (overskrift på Sky News online)

Så langt viser resultatene at Johansen har skaffet Teletext pressedekning de fleste PR-folk har våte drømmer om: Fem artikler i nasjonale aviser og 40 i regionale aviser, fire saker på nasjonale radiostasjoner og 32 i regionale. I tillegg kommer omtale på en rekke nettsteder, inkludert Ananova, BBC og Sky News. Torsdag kveld dekket tv-kanalen Channel 5 saken.

Historien om britiske menns preferanser fant også veien til Norge. VG Nett sakset saken fra Sky News.

"- Heller fotballkamp enn sex" (overskrift på VG Nett, les saken her)

Johansen brukte tirsdag og onsdag på telefonen for å selge inn historien til mediene. Pressemeldingen ble også plukket opp av fire nyhetsbyråer, inkludert anerkjente Press Association som tilsvarer norske NTB.

- I tillegg til innholdet [sex og fotball] var tidspunktet avgjørende. Mediene var klare for noe annerledes, noe folkelig som handlet om supporterne, ikke bare spillerne og klubbene. Dette visste og unyttet vi på en utmerket måte, sier Johansen.

Andre overskrifter:

"No score bores" (Daily Mail)

"A no-score draw in the bedroom" (Metro)

"Some football-mad men 'prefer footie to nookie'" (Ananova)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.