*Nettavisen* Nyheter.

Nordmenn skeptisk til alkoholreklame på TV

Oslo (NTB): I en ny undersøkelse svarer over halvparten av de spurte at de tror alkoholreklame på fjernsyn vil føre til mer fyll og mer alkoholmisbruk.

27.12.11 05:25

Spørsmålet er svært aktuelt ettersom EU ikke vil gi Norge noe unntak fra det såkalte TV-direktivet. Siden regjeringen har signalisert at det er uaktuelt å legge ned veto, kan dette føre til alkoholreklame på norskspråklige TV-stasjoner som sendes fra utlandet, skriver Nationen.

Det er i Nationens distriktsbarometer at 55,4 prosent av de spurte svarer at de tror alkoholreklame på TV vil føre økt alkoholmisbruk. 41,3 prosent tror derimot ikke at det er noen sammenheng mellom TV-reklame og alkoholmisbruk..

Undersøkelsen viser at det er stor forskjell på oppfatningene om konsekvensen av alkoholreklame på fjernsyn i byer og på bygda.

I Oslo og i byer med over 50.000 innbyggere svarer rundt 50 prosent at alkoholreklame vil føre til økt misbruk, mens i mindre byer, tettsteder og på landsbygda øker dette til opp mot 60 prosent.

- Det kan se ut til at forskjellene i oppfatning både handler om kultur og om ideologisk ståsted, sier Reidar Almås, professor ved senter for Bygdeforskning. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.