Nordmenn vil lese om kjendisene

Aldri før har nordmenn slukt mer kjendisstoff enn nå. - Nordmenn er primitive, mener redaktør Hans Hjellemo i fagbladet Kampanje.

15.09.05 08:01

(SIDE2): Hver uke kaster hele tre millioner nordmenn seg over et kjendisblad i en eller annen form, viser lesertallene som MMI legger frem torsdag, skriver Aftenposten ifølge NTB.

Til sammenligning var det 1,5 millioner nordmenn som leste kjendisblader i 1999. Nå har tilbudet blitt utvidet med svært mange blader, noe som fører til hardere konkurranse.

– Dette handler om kikkerinstinktet hos folk, leserne er ganske primitive. Det samme ser vi også i forhold til reality-TV. Vi liker ikke å innrømme det, men vi er nysgjerrige. Det handler om kjendiser, som vi liker å assosiere oss med, sier Hjellemo til Aftenposten.

Spesielt de tradisjonelle kvinnebladene har fått mange nye utfordrere. Dette har ført til at flere av de som har vært på markedet en stund har mistet lesere.

Henne er det bladet som har gått mest tilbake siden forrige måling. De har mistet 32.000 lesere i løpet av et år, skriver VG.

Den store vinneren er mannebladet FHM som har økt fra 122.000 lesere til hele 209.000 lesere. I tillegg er bolig- og interiørmagasinene også blant vinnerne.

Du trenger imidlertid ikke besøke bladhyllene for å få med deg siste nytt om kjendiser og livsstil. Kjendisportalen Side2 holder deg oppdatert på det meste, og du besøker dagens spennende forside ved å klikke på lenken under.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.