*Nettavisen* Nyheter.

Norge først ut i verden med dette

Foto: Carina Charlotte Carlsen (Mediehuset Nettavisen)

24.03.13 21:26

Som første land i verden skal Norge spare både penger og miljøet i reiselivsbransjen.

Onsdag var det duket for den første utdeling av den nye merkeordningen for bærekraftig reiseliv.

Som det første landet i verden delte Norge ut fire merker til fire «Bærekraftige reisemål» onsdag formiddag. Det var Røros, Trysil, Vega og Lærdal som alle fikk med seg et diplom hjem.

Spare miljø og øke aktivitet
Merke deles ut til reisemål som har oppnådd helt definerte kriterier for å være et bærekraftig reisemål.

- Merkeordningen er både for å inspirere destinasjonene til å være miljøvennelige og redusere energiforbruk, hindre forrurensning, hindre forsøppling, ta vare på kulturene, og samtidig styrke destinasjonene sin attraktivitet ovenfor turistene. Vi vet at det er mange turister som etterspør miljøvennelige produkter og tjenester og der har vi en fantastisk mulighet til både å spare miljøet og å øke aktiviteten, sier Nærings- og handelsminister Trond Giske til Nettavisen NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ordningen er utviklet av Innovasjon Norge og er basert på internasjonale kriterier. Prosjektet har blitt testet gjennom de fire destinasjonene som onsdag mottok merket.

Norge har vært først ute med å utvikle en slik nasjonal merkeordning og allerede har Innovasjon Norge fått oppmerksomhet for ordningen internasjonalt. Nå jobber de for å få godkjenning på internasjonalt nivå.

- Må reise mer
Reiseliv er i dag en stor miljøversting, men med den nye merkeordningen tror Giske at reiselivet kan bli bedre på miljø.

- Det er jo først og fremst viktig for miljøet at vi reduserer klimautslipp og tar vare på naturen rundt oss for at vi skal overlevere en planet som er like bra til de som kommer etter oss som den vi arvet. Der må vi gjøre en kjempe jobb, sier Giske

- Vi vet at turisme har en negativ miljøeffekt ved at folk reiser mer og slipper ut mer klima og det er også av og til forsøpling i kjølevannet av masseturismen. Så det å lage en merkeordning som både er bra for de som bruker den og som er inspirerende for andre, det kan være med på å ta vekk de negative miljøkonsekvensene fra turismen. I seg selv er turismen bra fordi vi reiser over landegrenser, blir kjent med andre folk, kulturer og tradisjoner og det trenger vi egentlig mer av.

Merket for «Bærekraftige reisemål» er et kvalitetsmerke og bygger på en standard som setter tydelige krav til reisemålets evne til bærekraftig utvikling.

Ikke bare gir merkeordningen en mijøgevinst, men også en økonomisk gevinst for destinasjonene. Både Røros, Trysil, Vega og Lærdal uttrykker at de har spart mye under testingen av ordningen.

- De forteller at det faktisk bedrer bunnlinja. Hvis du for eksempel reduserer energiforbruket så reduserer du påtallene og da går du med større overksudd, sier Giske.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Innovation Norway)

- Må forbedre produktene våre
Siden reiselivet har en negativ effekt på miljøet nå, håper Giske at turismen vil øke etter at merkeordningen har kommet til live. Ved å effektivisere merkeordningen kan den være med på å lokke turistene til destinasjonene som har mottatt diplom. Tross at Giske ikke har sett tallene for 2012 vet han at veksten ikke er god nok.

- Det har gått svakt fremover, men ikke så mye som vi skulle håpe. Nå har det vært en krise i verden som har påvirket også reiselivet. Dette er jo ikke en bransje som kommer til å være i sterk vekst. 1 milliard mennesker krysser landegrensene hvert år og vi tar ikke enda den delen av den veksten som vi bruker å ta så vi må særlig forbedre produktene våre, sier Giske.

Han mener at merkeordningen er et godt eksempel på en metode for å forbedre produktene på. Ved å gjøre destinasjonene miljøvennlige vil de tiltrekke flere tursier og dermed øke aktiviteten.

- Hva må de gjøre for å forbedre produktene?

- Det er jo kvaliteten i opplevelsen, det genuine, ekte, matradisjoner og opplevelser. Vi vet at vi sjeldent drar til et sted for å bo på hotel. Vi drar til et sted for å oppleve kultur, mat og se på flotte natur og kulturopplevelser. Det må vi også gjøre hvis vi skal trekke folk til Norge, sier Giske.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carina Charlotte Carlsen

Fakta om bærekraftig reisemål:(Hentet fra pressemelding)

  • Kvalitetsmerket “Bærekraftig reisemål” tildeles reisemål som jobber systematisk for å styrke gjesteopplevelsene og redusere reiselivets negative påvirkning.
  • Reisemålene som oppnår merket “Bærekraftig Reisemål” har oppfylt en lang rekke krav knyttet til å redusere sitt miljø- og klimamessige fotavtrykk, god bevaring av natur og kultur, godt lokalsamfunnssamarbeid og en sunn økonomi i reiselivet.
  • Kravene holder høy internasjonal kvalitet og er utviklet i tett samarbeid med anerkjente internasjonale organisasjoner.
  • Bærekraft i reiselivet dreier seg om helhet; redusere og fjerne negative fotavtrykk, fremme kvaliteter natur og miljø, skape levende og levedyktige lokalsamfunn og utvikle økonomisk levedyktige og sunne reiselivsbedrifter. Denne helheten gjør at reisemålene må utvikles i et tett samspill mellom kommune og reiseliv.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.