Gå til sidens hovedinnhold

Norges mest populære nyheter

Se oversikten over de norske mediebedriftene som siteres mest og minst.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

NRK topper listen over de mest siterte mediebedriftene i Norge i løpet av de siste tre årene. Radio 1 og Nettavisen kommer dårligst ut.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det viser en måling som NA24 Propaganda har fått utarbeidet av medieanalytiker Tommy H. Brakstad.

I alt har NRK blitt sitert 194.746 ganger i andre medier i løpet av de siste tre årene.

Se hele listen her

- Bevisst satsing
- Det var gledelig nytt og er for meg en spore til å fortsette den bevisste satsingen på nyhetsproduksjon i NRK, sier nyhetsredaktør i statskanalen Jon Gelius til NA24 Propaganda.

Han peker på flere årsaker til hvorfor NRK topper sitatstatistikken.

- Vi har de siste årene styrket gravejournalistikk-arbeidet, noe som blant annet resulterte i SKUP-pris til journalist Tormod Strand i fjor. Det har vært viktig for oss å skape et klima som dyktiggjør journalistene til å tenke og frambringe egne og eksklusive saker. Denne bevisste satsingen tror jeg bidrar til at vi siteres mest. Selvsagt har NRK i utgangspunktet en tung posisjon som medfører at vi får mye «gratis», men konkurransen er så hard at vi kan ikke hvile på gammel storhet, sier Gelius.

Han viser også til at sakene som produseres i NRK ene og alene hviler på journalistikkens credo: tillit og troverdighet.

- Det tror jeg gjør det lettere for andre medier å sitere oss. De vet at de kan stole på NRK. I tillegg har vi blitt flinkere på å tenke helhet, det vil si at samme sak går ut på både tv, radio og nett samtidig, sier Gelius.

Tommy H. Brakstad mener at også NRKs infrastruktur er av stor betydning.

- NRK har et svært godt utbygd distriktsnett og har nærmest en reporter på enhver krik og krok her i landet. Det gjør at de kan være der det skjer og det er derfor naturlig at de siteres så ofte, sier medieanalytikeren.

Administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland informasjon peker på at NRK har blitt gode på å følge opp og gjøre dokumentarsaker til brede nyhetssaker.

- NRK tar for eksempel en Brennpunkt-sak og følger den opp morgenen etter som en nyhetssak. De får dermed et bredere nedslagsfelt, sier Apeland til NA24 Propaganda.

TV 2 har på sin side blitt sitert 58.065 ganger i den samme perioden.

Mot strømmen
Ved siste måling for tre år siden var Dagsavisen det mest siterte trykte mediet. Nå havner avisen på en tredjeplass, bak Aftenposten og VG.

- Dagsavisen er langt fra størst, men er en meningsbærende avis som er svært flinke på å grave frem egne saker. De fleste mediene i Norden, og verden for øvrig, tenker veldig likt og går med strømmen. Dagsavisen går i langt større grad mot strømmen, noe jeg tror er grunnen til at de siteres så ofte, sier Brakstad.

Mediehuset har i måleperioden blitt sitert 106.697 ganger.

På hugget
VG topper listen over det mest siterte trykte mediet. I treårsperioden har mediehuset blitt sitert 139.625 ganger.

- Jeg tror VG har mulighet til å slå NRK på sikt. Det er to måter å bli sitert på: enten ved å grave frem egne, eksklusive saker eller ved å være først ute med hendelsesnyheter. Jeg tror VG, med VG Nett i ryggen, har mulighet til å bli størst på sistnevnte. NRKs overtak her handler nok om deres veldrevne distriktsapparat, sier Apeland.

Brakstad mener å se en endring i måten VG blir sitert på fra forrige måling.

- VGs featurestoff og eksklusive undersøkelser blir i større grad sitert og gjort til saker i andre medier enn før, sier Brakstad.

Størst på nett, men siteres minst
E24 (tidligere N24) er Norges største næringslivsavis på nett. Nettstedet er eid av Aftenposten og VG. Nettstedet er i perioden sitert 6.628 ganger.

Næringslivsavisen NA24, Norges nest største næringslivsavis på nett, er derimot sitert 12.294 ganger. Nesten dobbelt så mye. Nettstedet er eid av TV 2 og de fire store regionsavisene.

- Jeg tror grunnen til at NA24 siteres så mye mer enn E24, har å gjøre med at E24 i større grad oppfattes som en innholdsleverandør for eierne, mens NA24 oppfattes mer som en selvstendig redaksjon, sier Brakstad.

Irritert på papiravisene
I perioden ble Nettavisen sitert 3.069 ganger og er på bunn av listen sammen med Radio 1.

Se hele listen her

Sjefredaktør og administrerende redaktør i Nettavisen Gunnar Stavrum mener hovedårsaken til at de siteres så lite, har å gjøre med papiravisenes siteringspraksis.

- Nettavisene er stort sett flinke til å sitere papiravisene når vi klipper saker fra disse. Denne praksisen går ikke i samme grad den andre veien. Når nettavisene har egne, eksklusive saker blir disse etter relativt kort tid sett på som felleseie og man oppgir ikke hvem som i utgangspunktet hadde saken. Dette er noe vi som driver nettjournalistikk irriterer oss over, sier Stavrum til NA24 Propaganda.

Brakstad påpeker at målingen langt på vei også speiler de ulike redaksjonenes indre liv.

- Det er jo naturlig at de store og ressurssterke i langt større grad preger mediebildet enn de små og ressursfattige, sier Brakstad til NA24 Propaganda.

Målingen er basert på et utvalg i perioden 2006 til 2008 og representerer de største riksdekkende og regionale mediehusene, noen av de meningsbærende og noen rene nettaviser. Listen inkluderer altså både eter- og trykte medier. Kilde: A-tekst.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken