– Vi kan ikke være bekjent av at det er referanser til konspirasjonsteorier på etiketter på brus vi selger i våre butikker. Derfor kommer vi til å trekke tilbake de varene som fortsatt er i våre butikker så fort det lar seg gjøre, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen til NTB.
Tidligere denne uken skrev Nettavisen, Avisa Oslo og flere andre medier at det er trykket referanser til kjente konspirasjonsteorier om koronaviruset på brusflasker som lages av den Oslo-baserte brusprodusenten O. Mathisen.
5G og Bill Gates
På etikettene står det, i tillegg til COVID, blant annet EVENT201, en pandemi-øvelse som ble holdt i oktober 2019 i regi av blant andre World Economic Forum og stiftelsen til Bill og Melinda Gates, kort tid før pandemien brøt ut. Ifølge Reuters ble det i en dokumentar om koronaviruset spekulert i om Gates-ekteparet og andre visste om utbruddet i forkant.
Det står også ID2020, som er en organisasjon som har blitt anklaget for å stå bak en digital ID som skal sprøytes inn i kroppen på folk via vaksiner.
Det vises også til 5G, som er det nye mobilnettet som nå bygges ut over hele verden, som av flere konspirasjonsteoretikere har blitt koblet til pandemien.
Kunder føler seg støtt
Kine Søyland i Norgesgruppen sier at de tok kontakt med O. Mathisen etter tilbakemeldinger fra kunder etter medieoppslagene.
– De har erkjent at dette ikke er helt heldig, og vi har fått en lovnad om at de skal endre teksten. Det er viktig for oss at de endrer den, all den tid det er kunder som føler seg støtt av dette, sier hun.
Også grossisten Oluf Lorentzen stopper salget.
– Vi støtter ikke at man bruker produktene til å fremme konspirasjonsteorier og stiller oss på ingen måte bak dette eller det budskapet produsenten her forsøker å kommunisere, sier daglig leder Martin Lorentzen.
Han presiserer at de allerede hadde sagt opp avtalen med O. Mathisen fra 1. mai, før denne saken ble kjent, men at de nå avslutter salget umiddelbart.
– Må ta kritikk til etterretning
– Vi får se om vi finner på noe annet å skrive, eller om vi bare lar det stå blankt, sier Jarle Hollerud, som driver O. Mathisen, til Nettavisen om hva som nå skjer med etiketten.
Han forteller videre at de har et godt samarbeid med NorgesGruppen, og at han ikke har noe ønske om å levere varer som eierne av blant andre Meny og Kiwi ikke kan stå for.
– Så det er et ønske fra NorgesGruppen som gjør at dere endrer det?
– Akkurat det er litt vanskelig å si. Svaret er jo ja, men hvordan man skal si det til mediene uten at det mistolkes ene eller andre veien … det vet jeg ikke om jeg vil mene noe om nå. Hadde ikke du ringt, og hadde ikke noen begynt å skrive om det så hadde vi ikke tenkt noe mer på etiketten.
– Vi har ikke endret teksten ennå. Vi er i dialog med dem, om hva som er ønskelig, men vi har ikke noe formål om å provosere eller gjøre folk lei seg på noe som helst vis. Vi må ta kritikk til etterretning, sier Hollerud.
Han sier at han har fått veldig mye støtte etter saken:
– Av 100 e-poster så er kanskje 95 veldig støttende og 5 er litt sånn … sleivspark og navnekalling.
Hollerud sier han tar de kritiske meldingene «med en klype salt, siden de nesten ikke har inneholdt saklig innhold». De støttende meldingene setter han pris på:
– Alltid hyggelig med positiv tilbakemelding! Det blir vi ydmyke av, sier Hollerud.
Overrasket over reaksjonene
Hollerud bekrefter overfor NTB at de har vært i kontakt med Norgesgruppen og er enige om å endre etiketten på drikkene. Han var imidlertid ikke klar over at de også ville stoppe salget før de nye etikettene er på plass.
– Jeg er overrasket over reaksjonene, sier Hollerud til NTB.
Han sier referansene står på alle O. Mathisens brusflasker, utenom Tøyen-Cola, som er mest kjent. Til Nettavisen sier han også at Tøyen-Cola fortsatt er i butikkene. Det er for de andre drikkene at salget har blitt stoppet.
– Det er fakta at EVENT201 ble holdt før pandemien startet. 1984 er en referanse til George Orwell og en innskrenking av rettigheter, som mange mener at har skjedd under pandemien. Og selv om det står 5G, påstår vi ikke at det er noen sammenheng mellom utbyggingen og koronautbruddet, sier han.
Han har likevel forståelse for Norgesgruppen og Oluf Lorentzens avgjørelser.
– Jeg forstår at de, som nøytrale aktører, ikke ønsker å ha politiske budskap på varene sine, sier Hollerud.
Han sier at etikettene har vært slik siden i fjor vår, men først denne uken kom reaksjonene da bilder dukket opp i sosiale medier.