*Nettavisen* Nyheter.

Norsk anti-reklame i Kosovo

Kosovos befolkning blir fortalt at det ikke er lett å bli norsk. Utlendingsdirektoratet (UDI) har de siste tre ukene brukt 60 000 kroner på å kjøpe reklameplass på riksdekkende TV.

20.06.08 11:01

Gjennom tretti sekunders reklame-spoter i beste sendetid formidler UDI følgende budskap: «Den eneste som blir rik på en tur til Norge, er reiseoperatøren», skriver Aftenposten.

Skrekk-kampanjen skal få folk til å miste lysten på drømmen om Norge. Satsingen i Kosovo skjer etter gode resultater fra lignende oppkjøp av reklameplass i bosniske radio- og TV-stasjoner, samt PR-fremstøt overfor pressen i Ukraina, Russland og Bulgaria om hvordan reglene er for å få oppholdstillatelse i Norge.

Selv om det til sommeren er fem år siden FN tok kontroll over Kosovo, er det ennå ikke funnet noen løsning på problemet om provinsens fremtidige status i forhold til Jugoslavia. Det har gitt utslag i en økende uro blant både albanere og serbere i Kosovo. Verken internasjonale eller lokale forretningsfolk tør satse på å bygge opp et næringsliv som kan være med på å gi arbeidsplasser i Kosovo. Arbeidsledigheten er skyhøy.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.