*Nettavisen* Nyheter.

Norsk Designråd: - Førti, feit og ferdig?

Flertallet av norske bedrifter bruker sjelden eller aldri profesjonelle designere, mener Norsk Designråd. I førti år har rådet delt ut prisen for god design for å endre på dette.

20.06.08 11:02

- Førti, feit og ferdig? Langt derifra! Vi har ikke merket noe til midtlivskrisen. Tvert imot er norsk design inne i en ny blomstringstid, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

Stavik trekker fram unge, norske designeres suksess i utlandet som et tegn på denne blomstringen. Og søkerbunkene til Merket for God Design har de senere årene truet med å sprenge kontorene til Norsk Designråd.

Grafisk design ekspanderte mot slutten av 1990-tallet, og det ble innført en egen kategori for digitale løsninger. I 2002 dominerer grafisk design listen over merkemottakere.

2004 er et merkeår for Norsk Designråd: Da får norsk design endelig et eget hus å være i. Norsk Senter for Design og Arkitektur skal opprettes i en gammel fabrikkbygning ved Akerselva.

Norsk Designråd-fakta:

·Stiftelse opprettet 29. oktober 1963, da med navnet Norsk Designcentrum.

·Finansieres av Nærings- og handelsdepartementet.

·Har som oppgave å fremme bruken av design i produktutvikling og markedskommunikasjon. Målet er større lønnsomhet og konkurranseevne for norsk næringsliv nasjonalt og internasjonalt.

·Formidler designtjenester og tilrettelegger for bedrifter som vil bruke design for første gang.

·Arrangerer den årlige Designdagen, der man deler ut Merket for God Design, Klassikerprisen, Hedersprisen for God Design, Unge Talenter og International Design Award.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.