*Nettavisen* Nyheter.

Norsk firma utvikler superskrog

Store yachter og kommersielle fartøyer som gjør superfart er etterspurt over hele verden. Det vet disse norske gutta å sko seg på.

05.08.05 10:06

TV 2 Nettavisen fortalte for noen dager siden om megayachten Pershing på 115 fot som gjør 55 knop. Nå viser det seg at et norsk firma i høy grad er med i konkurransen om fremtidens «hurtigløpere».

- Vi har siden 1998 bedrevet utvikling av en ny generasjon hurtigfartøysskrog med betydelig bedre effektivitet enn konvensjonelle skrog (katamaran og monoskrog - som Pershing-en) ved høy hastighet, forteller administrerende direktør Ulf S. Tudem i selskapet SES Europe AS/Effect Ships International AS.

World Wide interesse
- Våre løsninger - som vi kaller «Air Supported Vessels» er nå patentert eller venter på å bli patentert i over 80 land verden over, og det er stor interesse fra så vel marinemyndigheter som kommersielle båtbyggere. Blant annet er US Navy og UK Royal Navy interessert i våre innovative løsninger.

Base i Sandefjord
ASV-teknologien eies av Effect Ships International AS, og en betydelig del av FoU-arbeidet er utført av SES Europe AS. Begge er lokalisert i Sandefjord.

- Vår ASV-teknologi er behørig dokumentert gjennom omfattende forskings- og utviklingsarbeide, hvor blant annet EU, Innovasjon Norge og Norges Forskingsråd er med og støtter, sier direktør Tudem.

Fordelene med ASV-teknologien
Siden ASV-fartøyene under drift i det alt vesentlige er skilt fra vannet, og formelig «svever på luftputer» i skroget generer disse fartøyene vesentlig mindre friksjon mellom vann og skrog enn konvensjonelle løsninger. Fartøyene har mye mindre «våt flate».

Klikk på bildet for å forstørre.

Ulike modelltester viser også at ASV-skrogene har meget gode sjøegenskaper, noe som er viktig for å få gode komfortforhold om bord for passasjerer og mannskap.

Vitenskapelige, dokumenterte tester viser at skrogmotstanden reduseres i høy hastighet med så mye som 40–50 prosent. Viftene bruker ca 7-10 prosent av installert effekt, så nettoresultatet i effektivitetsforbedring er opp mot 40 prosent. Med dagens meget høye pris på drivstoff er dette meget viktig. For en større hurtigferge utgjør drivstoffkostnaden ofte mer enn 70 prosent av de totale operasjonskostnadene, så med ASV-løsningene er det virkelig store beløp å spare.

Fartspotensialet er naturligvis også større – noe ikke minst militære myndigheter vet å sette pris på.

Forsøkene viser også at skrogene bærer vekt meget bra. Man kan med andre ord ha med betydelig flere personer eller last enn med kjente skrogformer. Dette er veldig viktig for inntjeningspotensialet til fartøyet.

Miljømessig har også konseptet klare fordeler – man forbruker mindre, og forurenser således klart mindre. I tillegg generer ASV-skrogene klart mindre bølger som er meget viktig i kystnære farvann.

Klar for fullskala
-
Vi er i ferd med å få på plass en emisjon for å kunne gjennomføre byggingen av en 24 meter fullskala båt for omfattende testing og dokumentasjon, sier Tudem.

Tilrettelegger av emisjonen er Oslo Finans ASA. Umiddelbart deretter vil ASV-konseptene bli lansert internasjonalt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.