Astrid Seewald, som opprinnelig er fra Kristiansand, har bodd i USA siden 1988. Nå bor hun i byen Vienna i delstaten Virginia, sammen med sin amerikanske ektemann. Til daglig jobber hun som lærer på en barneskole. I sommerferien har Seewald tenkt å reise til Norge for å besøke familien. Men hun har store problemer med å få et koronasertifikat, til tross for at hun har vært fullvaksinert i flere måneder allerede.

- Jeg har bodd her i Virginia i over 20 år og har norsk pass. Jeg fikk første dose av Pfizer i januar og min andre dose i februar, og har siden da gledet meg til å kunne besøke familien min i Norge for første gang på to år. Med tanke på at jeg har norsk personnummer tenkte jeg at det ikke burde være noe problem å få koronasertifikatet tilsendt i posten. Jeg kan også se min faste, amerikanske adresse som egen postadresse i det norske Folkeregisteret, sier Seewald til Nettavisen på telefon fra Virginia.

57-åringen har nemlig ikke norsk BankID. Det er derfor hun ikke får ordnet seg en digital løsning for koronasertifikatet. I forrige uke kom det en ikke-digital løsning for koronasertifikatet, som innebærer at man kan få det tilsendt i posten. Dette er Seewalds håp før hun skal til Norge.

- Jeg har tenkt å reise til Hamar og Bergen i slutten av juli. Det er derfor jeg trenger å få dette på plass, sier hun.

Dette skal koronasertifikatet brukes til, ifølge helse- og omsorgsminister Bent Høie:

- Blankt i Folkeregisteret

Hun forteller at prosessen startet lovende, men så ble det bråstopp.

- Jeg fikk etterregistrert vaksinene mine hos Helsenorge etter å ha snakket med en lege på Oslo City Legesenter. Konsultasjonen gikk bra, men så begynte problemene. Jeg tok kontakt med Helsedirektoratet og FHI, men det var ingen hjelp å få. Jeg har snakket i timevis uten at noen kan gjøre noe med det. Både Helsedirektoratet og FHI har sagt at det er helt blankt i Folkeregisteret. De finner kun navnet mitt, men ikke postadressen min. Det må være en feil, fordi jeg selv ser min egen postadresse i Virginia i Folkeregisteret ved å bruke MinID. Jeg føler at jeg har gjort alt jeg kan, men det har bare ikke fungert, påpeker Seewald.

- Fikk du noen konkrete forslag til hvordan dette kan løses?

- Jeg synes ikke de har vært behjelpelig i det hele tatt. Jeg har derfor sett på muligheten for å ordne med fullmakt, slik at broren min i Norge kan ordne dette, men det er minst 30 dagers saksbehandlingstid og det er kronglete greier. Helt vanvittig, spør du meg, sier 57-åringen.

Les også: Regjeringen forklarer hvordan koronasertifikat fungerer: Åpner for større arrangementer

Og hun legger til:

- Jeg vet at dette er et problem for flere nordmenn i USA som ikke har norsk BankID. Det engasjerer i grupper på Facebook. Jeg kunne tenkt meg at de fant en digital løsning på en annen måte, utenom å være avhengig av BankID. Det kunne jo ha eksistert en digital løsning, hvor en autorisert lege i Norge kan sende meg sertifikatet, så lenge vaksinene er etterregistrert hos Helsenorge.

- Har du tenkt tanken om å avlyse reisen til Norge, hvis det ikke ordner seg og du må på karantenehotell?

- Jeg har ikke det enda, fordi jeg håper fortsatt at det ordner seg. Jeg ringte senest i går (tirsdag, red.anm.) og prøver videre, sier Seewald.

Slik svarer FHI

Det er regjeringen som tidligere i år ba helsefagetatene om å utvikle et koronasertifikat, og FHI har bidratt til løsningen for koronasertifikatet.

- Hvorfor er det ikke mulig å sende et koronasertifikat i posten til et annet land? Denne personen har tross alt et norsk personnummer og er norsk statsborger.

- Det er mulig å få tilsendt koronasertifikat i posten til et annet land, forutsatt at man har folkeregistrert adresse der. Vi vet ikke hvorfor personen har fått beskjed om at dette ikke er mulig, men det er svært mange henvendelser nå og mye å håndtere, og vi beklager at personen har fått feil beskjed, skriver assisterende FHI-direktør, Gun Peggy Knudsen, til Nettavisen i en e-post.

Les også: Løsning med koronasertifikat for ikke-digitale brukere er klart

- Kan det være dette som er problemet? At hun selv ser sin amerikanske postadresse i det norske Folkeregisteret, men at dere i FHI ikke gjør det?

- Jeg er redd vi ikke kan svare konkret på enkelttilfeller, så hva som har skjedd akkurat i dette tilfellet vet vi ikke. Det kan være lurt for vedkommende å kontakte Folkeregisteret eller forsøke igjen, vi forholder oss til at dersom norske innbyggere har registrert en adresse i Folkeregisteret, uavhengig av hvilket land den er i, så skal det være mulig å få tilsendt et papirsertifikat. Det utredes også løsninger for personer som ikke har folkeregistrert adresse, understreker Knudsen.

- Hva er grunnen til at fullmakts-systemet tar minst 30 dager med saksbehandling?

- Det er Norsk Helsenetts fullmaktsløsning for innlogging på helsenorge.no som har 30 dager saksbehandlingstid. Vi viser til Norsk Helsenett for ytterligere svar på dette spørsmålet, sier Knudsen avslutningsvis.

Helseministeren kom med noen nye opplysninger nylig:

- Forståelse for at det er krevende

Norsk Helsenett forteller at pågangen er stor, og at det er viktig å sørge for at fullmakten ikke er basert på falsk dokumentasjon.

- Vi har forståelse for at dette er en krevende situasjon. Saksbehandlingstiden for analoge henvendelser er satt som inntil 30 dager for å ivareta situasjoner med for eksempel ekstra høy pågang. I normalsituasjonen går det vesentlig raskere å få fullmakt når man henvender seg med brev. Det å få fullmakt ved å henvende seg per brev, innebærer at det sendes et kontrollbrev til folkeregistrert adresse. Dette er nødvendig for å sikre seg mot misbruk. Dette påvirker også tiden fra henvendelsen til fullmakten kan tre i kraft, skriver Nina Linn Skoug Ulstein, produktansvarlig i Norsk Helsenett, i en e-post til Nettavisen.

- Det innebærer at for innbyggere i utlandet, uten folkeregistrert adresse i Norge, er det utfordrende å få tilgang til digitale tjenester som krever sikker autentisering av identitet. Dette gjelder alle tjenester, også uavhengig av Helsenorge. Vi er i dialog med FHI og Helsedirektoratet for mulig løsning for de som ikke har folkeregistrert adresse i Norge, legger hun til.

Les også: WHO ser dystert på de neste månedene: - Kan bli en ny smittebølge i Europa

- Jobber dere med saken? Altså at saksbehandlingstiden vil bli kortet betraktelig ned?

- Nå er det en spesiell situasjon med økt antall henvendelser. Det gjør at saksbehandlingstiden er lenger enn vanlig. Vi har tiltak for å øke kapasitet på saksbehandling for å ivareta den økte pågangen som er nå, slik at tiden kortes ned.

- Får dere selv mange henvendelser om akkurat dette?

- Det har vært spørsmål i det siste på grunn av økt pågang og koronasertifikat. Det er normalt ikke mange henvendelser om lang saksbehandlingstid, fordi dette tilbudet hovedsakelig brukes av pårørende som følger opp sine syke nære og kjære over lengre tid, det er sjeldent et akutt behov som plutselig oppstår. (Og det løses normalt sett raskere enn 30 dager). De fleste som gir andre fullmakt gjør dette digitalt via Helsenorge, forteller Ulstein.

Informasjonstelefonen for korona

Avslutningsvis har Norsk Helsenett følgende beskjed til norske statsborgere i utlandet uten BankID:

- For de som er bosatt i utlandet og har norsk fødselsnummer eller d-nummer, men ikke BankID eller annen autoriseringsløsning som gir tilgang til helsenorge.no, finnes følgende mulighet. De kan ringe informasjonstelefonen for korona, og få tilsendt utskrift av koronasertifikat per post. Det forutsetter at adressen de har i utlandet er registrert i Folkeregisteret. Det er bare den som trenger sertifikatet som selv kan ringe for bistand.

- På grunn av stor pågang må alle som kan, bruke den digitale løsningen på Helsenorge, slik at de som ikke har andre alternativer kan få hjelp. I den digitale løsningen er det også mulig å ta en utskrift av sertifikatet på papir, om man ønsker det, understreker Ulstein.