RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske damer amok i sex-butikk

Sist oppdatert:
Kondomeriet solgte 90.000 dildoer og vibratorer i fjor, og sexbutikken tror markedet langt fra er mettet. Se bilder av bestselgerne.

(SIDE2): Kondomeriet er Norges største aktør når det gjelder salg av sexleketøy. De har åtte butikker i Norge, fire egne og fire franchise-tilknyttede butikker, i tillegg til en egen nettbutikk. De har også Norges største engroslager og selger produkter videre til mindre aktører.

Fakta
I 2004 omsatte Kondomeriet for 35 millioner kroner og resultatet før skatt var på 6,1 millioner kroner. Omsetningen gikk litt ned i forhold til i 2003, da omsatte Kondomeriet for 36,6 millioner kroner.

Det foreligger ennå ikke nøyaktige tall for hvor mye som ble solgt av hvert produkt, men Kondomeriet anslår at de solgte rundt 90.000 vibratorer og dildoer i løpet av fjoråret, samt 98.000 eksemplarer av forskjellige oljer og glidemidler.

- Markedet ikke mettet
I fjor viste en undersøkelse at nesten annenhver kvinne hadde en dildo hjemme. Denne undersøkelsen fikk mye oppmerksomhet, og i beste sendetid ble det på TV 2 debattert i Holmgang om den norske mannen ikke var god nok lenger.

Tallene fra Kondomeriet tilsier at stadig flere kjøper sexleketøy, og det er lite som tyder på at salget er i ferd med å stagnere.

- Nedgangen i omsetning har nok litt med homeparty å gjøre, vi tjente ikke så mye der som vi hadde håpet på. Markedet for sexleketøy er overhodet ikke mettet, det er lettere enn før å kjøpe seg erotiske leketøy. Både tilgangen på leketøy og kundenes lyst til å kjøpe øker for hvert år, sier butikk-koordinator i Kondomeriet, Kjersti Antonsen, til Side2.

16 år med sexleketøy
Det økende markedet bidrar ifølge Antonsen til at det stadig kommer nye aktører inn på markedet, med mer eller mindre hell. Kondomeriet har solgt sexleketøy til norske kvinner og menn i snart 16 år, og mener at den erfaringen og tyngden de har opparbeidet seg i løpet av disse årene, er deres største konkurransefortrinn.

- Gjennom snart 16 år har vi fått verdifulle tilbake meldinger fra kunder, og det er ut fra disse vi former vårt vareutvalg. Vi tar pulsen på markedet hele veien, og kan kjapt omstille oss om trendene snur, sier Antonsen.

Selger mest på Karl Johan
Til tross for at Kondomeriet har åtte butikker rundt om i Norge samt en egen nettbutikk selger de klart mest i butikken som ligger på Karl Johan midt i Oslo. Denne butikken står for hele 1/3 av Kondomeriets totale omsetning. Fordelen med butikkene er at folk da kan stille spørsmål.

- I butikkene våre kan kundene få svar på det meste de lurer på, jentene bak disken har peiling på hva de selger og kan anbefale de riktige produktene til hver enkelt kunde, sier Kjersti Antonsen til Side2.

Men nettbutikken vokser også for hvert år, og nysgjerrige kunder går gjerne hit for å handle trygt og dikret hjemme i sin egen stue.

- Vi ser også at mange bruker nettbutikken når de planlegger kjøp for så å gå i butikken og snakke med de bak disken og handle der i ettertid.

Hva kvinner vil ha
Etter hvert som det blir stadig mer vanlig med sexleketøy blir også kundene mer bevisste på hvilke produkter de vil ha.

- De mest populære produktene for kvinner er high tech-vibratorer. De selges i alle varianter og prisklasser. Likheten hos alle er at de har en vibrerende eller roterende stamme, samt en klitorisstimulator. Jentene vil ha mest mulig stimuli og valuta for pengene, sier Antonsen.

De mestselgende variantene for kvinner er Mr Rabbit, Blue Thunder og Jelly Krystal Pearl.

Vibratorer for menn
- Menn kjøper stort sett penisringer og vaginaer. Jeg hørte en som sa at «om man ikke har hatt sex med penisring på, har man ennå ikke hatt sex» Det er jo en morsom ting å høre. For ikke mange årene siden var penisringer forbeholdt menn med ereksjonsproblemer, i 2005 er det like mange menn i 20 årsalderen som bruker ringer.

Penisringen holder blodet tilbake i penis, noe som gjør at den blir mer følsom og hard.

I tillegg har salget av vibratorer for menn økt i løpet av året som gikk.

- Vaginaer har blitt mer godtatt i de senere årene, nå har det endelig blitt like naturlig for en gutt å kjøpe seg en vagina som det er for en jente å kjøpe seg en vibrator.

Kamuflerte sexleker
Ifølge Antonsen er trenden for 2005 at produktene skal se bra ut i tillegg til at de holder høy kvalitet og gir valuta for pengene. Noen vil også ha produkter som ikke ser ut som sexleketøy.

- At kunder ønsker produkter som ikke kan forveksles med en vibrator er vi bevisste på, noen har små barn som leter etter spennende ting på de merkeligste steder. Da er det greit at de ikke finner «pappas tiss» i nattbordskuffen, sier Antonsen.

Blant de mer kamuflerte produktene som selges på Kondomeriet, er vibrerende badeender og hårbørster.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere