RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske dieselbil-kjøpere kan stå overfor en tikkende bombe


MANGE BILER: Ifølge tall Dagens Næringsliv har hentet inn er det 5561 hybridbiler på norske veier. Det utgjør 4,7 prosent av den totale personbilparken. Nettavisen har testet denne Mercedes S500 hybridbilen.
MANGE BILER: Ifølge tall Dagens Næringsliv har hentet inn er det 5561 hybridbiler på norske veier. Det utgjør 4,7 prosent av den totale personbilparken. Nettavisen har testet denne Mercedes S500 hybridbilen.
Sist oppdatert:
Lave avgifter på ladbare hybridbiler vil gi kraftig verdifall på vanlige biler, mener daglig leder ved bilsenter.

I en kronikk i mandagens Dagens Næringsliv (krever innlogging) advarer daglig leder Tobias Tangen ved Agder Bilsenter mot hybridbombe.

Norske dieselbilkjøpere står overfor en tikkende bombe når de ladbare hybridbilene inntar norske veier for fullt, mener Tangen.

Han mener at billige dieselbiler i de fleste tilfellene ikke lenger er et konkurransedyktig alternativ for bilmodeller der det finnen en ladbar hybrid.

– Når disse bilene kommer på markedet, er det selvsagt at det blir verdifall på diesel- og bensinbiler, sier han til DN.

Les også: Side3 testet Mercedes S500 hybrid

Ifølge tall avisen har hentet inn er det 5561 ladbare hybridbiler på norske veier i dag.

– Med samme pris på en mye bedre hybridbil, er det opplagt at vanlige biler vil falle kraftig i pris. Det er dette vi i bransjen kaller for «hybridbomben» når det kommer til bruktverdier, og det gjelder å være forberedt på den (...), sier Tangen.

Han sier også til DN at de som allerede har kjøpt dyre dieselbiler må påregne å ta et kraftig verditap når hybridene for alvor ruller inn på norske veier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere