Norske iskremfabrikker tjener penger igjen

Oslo (NTB): Både Hennig-Olsen is og Diplom-Is går med overskudd i 2012 til tross for en dårlig sommer. Nye produkter får mye av æren.

19.12.12 06:51

- Hovedgrunnen til veksten i år er at vi har jobbet kontinuerlig med å fornye merkevaren vår. Vi har en solid base og markedsandel i Norge, sier kategorisjef Erik Sverresen i Diplom-Is til Nationen.

Det er ikke lenge siden Diplom-Is var på konkursens rand. Selskapet gikk med massivt underskudd, og Tine ville selge. Protester, blant annet fra norske bønder og en økonomisk snuaksjon gjorde at selskapet forble i Tine. Nå forventer Norges største iskremprodusent å gå 30- 40 millioner i pluss.

- Vi hadde budsjettert med 45 millioner i overskudd, men etter en så dårlig sommer vi har hatt i år er vi likevel fornøyd med overskuddet vi ligger an til nå, sier kommunikasjonssjef Eirik Kruse i selskapet.

Klassikere som Lollipop og Kroneis selger fortsatt godt, men salget av nye produkter, som Spinn-isen, har bidratt til å løfte Diplom-Is.

Også hovedkonkurrenten Hennig-Olsen is er fornøyd med årsresultatet. De ligger så godt som på budsjett, og litt bedre an enn i fjor, ifølge administrerende direktør Paal Hennig-Olsen. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.