RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske selskap ønsker utenlandske eiere

Sist oppdatert:
Norske børsnoterte selskaper kommer i langt større grad til å søke utenlandske eiere. - Et nødvendig, men krevende skritt, sier Per Arne Totland i Argument.

Undersøkelsen gir et bilde av selskapenes kommunikasjon med aksjemarkedet, såkalt Investor Relations (IR). Den avdekker at norske børsnoterte selskaper står foran en betydelig internasjonaliseringsbølge med hensyn til hvilke investorer selskapene henvender seg til.

Mens bare 40 prosent av de børsnoterte selskapene i dag driver IR overfor analytikere og investorer utenfor Norge, sier 65 prosent at de i tiden som kommer vil ha IR-virksomhet også utenfor Norge.

- Dette innebærer at hvert fjerde børsnoterte selskap nå skal ta sitt første steg fra det norske finansmarkedet til de internasjonale markedene. Med de begrensninger som det norske aksjemarkedet har er dette et nødvendig, men svært krevende skritt å ta, sier administrerende direktør Per Arne Totland i Argument i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at tre av fire børsnoterte selskaper kommer til å bruke mer ressurser på sin kommunikasjon med aksjemarkedet i tiden som kommer. 74 prosent av selskapene sier at de kommer til å øke sin Investor Relations-aktivitet sammenlignet med hvordan de arbeider med dette nå.

Særlig vil selskapene legge sterkere vekt på bruk av internett som kommunikasjonskanal med aksjemarkedet og på den direkte dialogen med analytikere og investorer. Tradisjonelle virkemidler, som for eksempel selskapets årsrapport, får relativt sett en mindre betydning.

I undersøkelsen svarte hele 85 prosent av selskapene at selskapets kommunikasjon med aksjemarkedet er blitt mer krevende de siste to årene. Årsakene til dette er både at det har rådet en generell usikkerhet i markedet og at det stilles større krav til selskapene enn tidligere. Svært mange trekker også frem at de synes det er vanskelig å gi god informasjon om ikke-finansielle forhold som for eksempel etikk og miljøspørsmål.

Undersøkelsen ble gjennomført blant finansdirektørene i de 185 børsnoterte selskapene i Norge, i et samarbeid mellom Argument og stiftelsen AksjeNorge. Kommunikasjonsbyrået Argument har finansiell kommunikasjon som et av sine kjerneområder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere