RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske skipsvrak forsøpler asiatiske strender

Oslo (NTB): Til sammen 37 norske skipsvrak som tidligere var eid av rederier som Frontline, Odfjell og Star Reefers, forsøpler strender i Pakistan, India og Bangladesh.

Ved siden av miljørisikoen er også sikkerheten for ufaglærte arbeidere som jobber med opphoggingen, lav, skriver Aftenposten. Avisen kan imidlertid ikke knytte de norske skipene direkte til barnearbeid, dårlig håndtering av miljøfarlig avfall eller svak sikkerhet for arbeiderne.

Rederiforbundet innrømmer at forholdene er kritikkverdige, men mener de ikke kan gjøre mye så lenge Norge ikke signerer den internasjonale Hongkong-konvensjonen fra 2009 om opphogging av skip. Følges konvensjonen må skipet vaskes før opphogging, og giftig avfall må dessuten dokumenteres.

- Vi anbefaler alle våre medlemmer å følge konvensjonen så langt det er praktisk mulig, men vi kan ikke kreve noe så lenge den ikke er ratifisert, sier Hanna Lee Behrens som er direktør for sikkerhet, miljø og innovasjon i forbundet.

Ifølge Aftenposten er det gode penger å tjene på å selge skipene i India, Pakistan og Bangladesh der de blir liggende som skipsvrak på strendene.

- I Norge ville disse selskapene raskt ha blitt trukket for retten for miljøkriminalitet. De roper høyt om sitt miljø- og samfunnsansvar, samtidig som de dumper gamle skip på strender i andre land. Det er uansvarlig, sier seniorrådgiver Svend Søyland i Bellona til avisa. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere